Peningkatan Keterampilan Menyimak Melalui Metode Bermain Bisik Berantai Siswa Kelas V SDI No 147 Palalakkang Kecamatan Galesong Kabupaten Takalar

Authors

  • Muh Fadli Anugrah M Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Syukri Syamsuri Universitas Muhammadiyah Makassar
  • M. Agus Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v1i4.566

Keywords:

Learning Methods, Listening, Playing Chain Whispers

Abstract

This research aims to describe the improvement of listening skills using the chain whisper playing method in class V students of SDI No. 147 Palalakkang, Galesong District, Takalar Regency. This type of research is Classroom Action Research (PTK). The research subjects were 10 people consisting of 5 male students and 5 female students. Data collection methods are carried out through observation and tests. This research instrument was carried out in two cycles. The results of the research after implementing the actions for two cycles were: (a) Increasing students' positive activity where in cycle I an average score of 46% was obtained, including the criteria for being quite active and in cycle II an average score of 85 was obtained. % includes very active criteria. From an average score of 46% in cycle I to 85% in cycle II. (b) Increased student learning outcomes after implementing the use of the chain whispering method where in cycle I the average score was 60.30 and in cycle II the average score was 95. Based on these results it can be concluded that the use of the chain whispering method was used. can improve the listening skills of class V SDI No. 147 Palalakkang, Galesong District, Takalar Regency.

References

Agus M. Rimang Suwadah Siti. Badji R Irwana. 2021. Permainan Bahasa (Media Pembelajaran Bahasa Indonesia).Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Arikunto Suharismi. 2021. Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi, Bumi Aksara. Putri Kartika Anggun, Oktaria Renti. 2020. Analisis Hubungan Permainan Bisik Berantai Terhadap Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini, FKIP, Universitas Lampung.

Alviolita Resti, Arisandy Desy. 2020. Peningkatan Keterampilan Menyimak Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Permainan Bissik Berantai, Fakultas Psikologi Universitas Bina Darma, Palembang.

Fauziah Amalia. 2015. Pengaruh Metode Permainan Bahasa Bisik Berantai Terhadap Keterampilan Menyimak Pantun (Quasi Eksperimen Pada Kelas IV SDN Bekasi Jaya II). Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah. Jakarta.

Faridah, Kartono, Hadidjah Siti. 2013. Peningkatan Kemampuan Menyimak Menggunakan Teknik Bermain Bisik Berantai Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 19 Sungai Pinyuh. PGSD, FKIP Universitas Tanjungpura, Pontianak.

Habibah Aizzatin, Syihabuddin. 2020. Evaluasi Keterampilan Menyimak Dengan Memanfaatkan Permainan Berbisik Berantai Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung.

Juangsih Juju. 2017. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keterampilan Menyimak Bahasa Jepang dan Pengajarannya.Wahana Didaktita: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Kokomaking Ohe Yeherlina, Usman Misnawaty, dkk. 2020. Peningkatan Kemampuan Menyimak Teknik Bisik Berbisik Berantai Siswa Kelas X1 Bahasa SMA PGRI Gelekat Lewo Boru Kabupaten Flores Timur NTT, Universitas Negeri Makassar.

Kokomang Ohe Yeherlina, Usman Misnawaty. 2021. Peningkatan Menyimak Melalui Teknik Bisik Berantai,Universitas Negeri Makassar.

Khadijah Siti, Kartono, Faridah. 2013. Peningkatan Kemampuan Menyimak Menggunakan Teknik Permainan Berbisik Berantai Di Dalam Kelas V SEKOLAH DASAR NEGERI 19 SUNGAI PINYUH, PGSD, FKIP Universitas Tanjungpura, Pontianak.

Linarsih Andini, Syukri Muhammad, Rianetta Ayu Sheyla. 2021. Peningkatan Keterampilan Menyimak Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Permainan Bisik Berantai Di TK AAalam Kids Kubu Raya, Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini FKIP Untan Pontianak.

Ney Irmawati. 2013. Meningkatkan Kemampuan Menyimak Melalui Permainan Bisik Berantai pada siswa kelas V SDN 6 Bonepantai Kabupaten Bone Bolango.

Putri Delia. 2018. Penerapan Metode Game “Bisik Berantai” Dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Pada Siswa Sekolah Dasar, STKIP Rokania.

Purnanto, Wiyat Arif. 2011. Upaya Meningkatkan Kemampuan Menyimak Dengan Permainan Bisik Berantai Siswa Kelas 2 SD Negeri Ngrombo 1 Kecamatan Plupuh Kabupaten Sragen, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Downloads

Published

2023-10-29

How to Cite

Muh Fadli Anugrah M, Andi Syukri Syamsuri, & M. Agus. (2023). Peningkatan Keterampilan Menyimak Melalui Metode Bermain Bisik Berantai Siswa Kelas V SDI No 147 Palalakkang Kecamatan Galesong Kabupaten Takalar. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 1(4), 52–60. https://doi.org/10.59841/blaze.v1i4.566