Analisis Penggunaan Bahasa Dalam Teks Pidato Siswa Kelas IX SMP Negeri 6 Pematang Siantar
DOI:
https://doi.org/10.59841/blaze.v1i4.564Keywords:
Analysis of Language Use, Speech TextAbstract
This research aims to determine the analysis of language use in the speech texts of Class IX students at SMP Negeri 6 Pematang Siantar. The type of research used is qualitative research. The target of this research was class IX students at SMP Negeri 6 Pematang Siantar. The research location is at SMP Negeri 6 Pematang Siantar. Data collection techniques are observation techniques, documentation techniques, and interview techniques. The instrument in this research is a written test. The data in the research were analyzed using qualitative descriptive methods, namely the words obtained were interpreted by data reduction and data presentation. From the results of the analysis of speech texts with a total of 30 students in the aspect of spelling writing, 12 students writing punctuation, 21 students writing grammar, and 15 students writing vocabulary/terms. And the results of interviews conducted in research with 30 students at SMP Negeri 6 Pematang Siantar, there are still many students who have difficulty writing speech texts using standard language. There were 10 (33%) students who understood the use of standard language in writing speech texts, and there were 20 (67%) students who had difficulty in writing speech texts using standard language.
References
Ary, Donal, Jacobs, Cheser, Razavieh, Asghar, (1982). Pengantar Penelitian Dalam Pendidikan. Penerjemah Arif Fuchan. Surabaya: Usaha Nasional.
Badudu, J.S, 1992. Cakrawala Bahasa Indonesia II, Gramedia, Jakarta.
Chaer, 2013. Tata Bahasa Rujukan Bahasa Indonesian.jakarta: PT Grasindo
Devianty, R. (2017). Penggunaan Kata Baku Dan Tidak Baku Dalam Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 1(2), 121-132. Diakses 19 Juni 2023
Dalman. 2016. Ketrampilan Menulis. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Handika, K. D., Sudarma, I. K., & Murda, I. N. (2019). Analisis Penggunaan Ragam Bahasa Indonesia Siswa dalam Komunikasi Verbal. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(3), 358-368. Diakses 22 Juni 2023
Hendrikus, D.W. (2016). RETORIKA: Terampil berpidato, Berdiskusi,
Harimurti Kridalaksana, (2018). Bahasa Indonesia Praktis. Medan: Bartong Jaya
Iskak, Ahmad dan Yusnitanah. 2008. Bahasa Indonesia untuk SMK dan Kelas X. Jakarta: Erlangga.
Jamilah, Jamilah. "Penggunaan bahasa baku dalam karya ilmiah mahasiswa."Jurnal Ilmiah Kependidikan (2017). https:// www. bola. com/ ragam/ read/ 4705068 /ciri-ciri-kata-baku-dan-tidak-baku. Diakses 4 Juli 2023
Jalaludin, Rahmat. (2004:3). Bahasa Indonesia Karya Ilmiah. Medan: Penerbit ombak 2012
Keraf Gorys, 1991. Tata Bahasa Indonesia. Ende Flores. Nusa Indah
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Pengertian Pidato. Diakses 11 Juli 2023
Nana Sudjana, 1989. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru
Parlaungan Ritonga, dkk. 2018. Bahasa Indonesia Pragktis. Medan: Bartong Jaya Medan
Rusmandi, (1992). Pengertian Pidato. Bandung: Pionir Jaya.
Santoso, Tri, and Atiqa Sabardila. "Analisis kesalahan berbahasa pidato mahasiswa magister pengkajian bahasa universitas muhammadiyah surakarta yang memerankan diri menjadi calon kepala daerah Kabupaten Blora."Jurnal PenelitianHumaniora(2018).http://ejournal.stkipmpringsewu lpg.ac.id/index.php/pesona. Diakses 23 Juli 2023
Setiawati, S. (2016). Penggunaan Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) dalam Pembelajaran Kosakata Baku dan Tidak Baku pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 44-51.
Soehartono, D. S. N. F., Loekman, A., & Julianto, C. D. (2019). KAJIAN PENGGUNAAN BAHASA BAKU OLEH SISWA DALAM KEGIATAN BELAJAR MENGAJAR. Caraka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia serta Bahasa Daerah, 8(3), 202-207.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:
Alfabeta
Samin. (2018). Bahasa Indonesia Praktis. Medan: Bartong Jaya
Sumantri, Maman. (2013). Teknik Menyusun Pidato/ Sambutan. Jakarta: Balai
Tarigan, H.G. 1994. Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa
Tim Penyusun. (2007). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia yang Disempurnakan. Yogyakarta: Indonesiatera.
Waridah, Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra IndonesiaTersedia secara online https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPBS ISSN: -p-ISSN: 2614-4743. Diakses 6 Juli 2023
Wicaksono, L. (2016). Bahasa dalam komunikasi pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2).
Yanuarita, (2012:20). Bahasa Indonesia karya Ilmiah. Medan: Penerbit ombak 2012.