Pengembangan Bahasa Anak dengan Gangguan Pendengaran melalui Pendekatan Visual-Auditori

Authors

  • Koimah Muslimah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal
  • Syamsiah Depalina Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v3i3.3047

Keywords:

early childhood, hearing impairment, language development, PAUD, visual-auditory approach

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of the visual-auditory approach in developing the language skills of early childhood children with hearing impairments at PAUD Panyabungan. Hearing impairment often hinders both receptive and expressive language acquisition. The visual-auditory approach was chosen because it combines visual stimulation (images, lip movements, gestures) and auditory stimulation (sounds, music, pronunciation), providing a complementary strategy to support children's language abilities. The research used classroom action research with two cycles, involving 5 children with hearing impairments as the subjects. The results showed a significant improvement in children’s language abilities, including understanding simple instructions, recognizing vocabulary, and expressing ideas through simple sentences. Children responded positively to visual media and pronunciation exercises combined with movement. This study concludes that the visual-auditory approach is effective in fostering language development in children with hearing impairments at the early childhood education level.

References

Afini, E., & Fatmawati. (2021). Penggunaan metode visual auditori kinestetik taktil (VAKT) untuk meningkatkan kemampuan penguasaan kosakata bagi anak tunarungu. Journal of Basic Education Studies, 742–751.

Astuti, R., & Musthafa, B. (2018). Strategi pembelajaran bahasa bagi anak tunarungu: Pendekatan multisensori dalam pengajaran kosakata. Jurnal Pendidikan Khusus, 14(1), 23–31.

Damayanti, M. (2020). Pengembangan bahasa anak tunarungu melalui media visual dalam pembelajaran di SLB. Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 16(2), 56–64.

Darinda, T. S., & dkk. (2024). Penelitian tindakan kelas. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Endang, W. W. (2018). Teori dan praktik penelitian kuantitatif, kualitatif, penelitian tindakan kelas (PTK), research and development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara.

Endang, W., & Tiel, M. J. (2017). Disleksia: Deteksi, diagnosa, penanganan di sekolah dan di rumah. Jakarta: Prenada.

Fitriyani, E., & Kustawan, D. (2019). Efektivitas penggunaan video pembelajaran dalam meningkatkan kemampuan berbahasa anak dengan gangguan pendengaran. Jurnal Ortopedagogia, 5(1), 15–22.

Heldanita. (2016). Konsep pendidikan inklusif pada lembaga pendidikan anak usia dini. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 15–24.

Lestari, I. P., & Prasetyo, T. (2022). Penggunaan pendekatan visual-auditori untuk meningkatkan keterampilan berbicara anak tunarungu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 9(1), 45–53.

Marsinah, S., & Winarsih, M. (2021). Peran guru dalam mengembangkan kemampuan bahasa anak dengan hambatan pendengaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 27(3), 210–218.

Munandar, A. (2020). Stimulasi bahasa bagi anak tunarungu sejak usia dini: Perspektif neuropsikologis. Buletin Psikologi, 28(2), 100–109. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.50200

Niki, P. N., & dkk. (2023). Pengembangan penguasaan kemampuan berbahasa dan berbicara pada anak tunarungu di SLB Negeri Widi Asih Padaherang. Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 229–241.

Nugroho, M. T. (2017). Model pembelajaran berbasis visual-spasial dalam pengembangan bahasa anak berkebutuhan khusus. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 36(1), 119–128.

Oktaviani, D., & Susilowati, R. (2018). Pengaruh metode visual-auditori kinestetik terhadap penguasaan kosakata anak tunarungu. Jurnal Pendidikan Khusus, 13(2), 87–94.

Surianto, & dkk. (2025). Pendidikan inklusif: Perspektif teori dan praktik. Medan: UMSU Press.

Sutopo, D., & Widodo, A. (2023). Media berbasis gambar sebagai strategi pembelajaran bahasa bagi anak dengan gangguan pendengaran. Jurnal Pendidikan Inklusi, 5(1), 33–41.

Taufiqur, R. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. Jawa Tengah: CV. Pilar Nusantara.

Uswatun, K., & dkk. (2022). Model pembelajaran keterampilan berbicara anak usia dini menggunakan big book. Jakarta: Kencana.

Yuliana, R., & Pramesti, I. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis visual-auditori untuk anak tunarungu. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(4), 250–260. https://doi.org/10.21009/jtp.v23i4.15679

Downloads

Published

2025-07-02

How to Cite

Koimah Muslimah, & Syamsiah Depalina. (2025). Pengembangan Bahasa Anak dengan Gangguan Pendengaran melalui Pendekatan Visual-Auditori. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 3(3), 309–321. https://doi.org/10.59841/blaze.v3i3.3047

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.