Kenapa Kurikulum Selalu Berubah?

Authors

  • Anisa Reflanda Putri Universitas Negeri Padang
  • Fheni Nur Ahlami Universitas Negeri Padang
  • Shara Suci Novipaloka Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v3i2.2759

Keywords:

Curriculum in Indonesia, Education, Curriculum Development

Abstract

The curriculum is an important component of education in Indonesia because it is a set of plans and regulations regarding the objectives, content, teaching materials, and methods used in learning that will cause the quality of education in a country to rise or fall through its community resources. Why does the curriculum always change? Because there is a need to adapt to the times, technology, and community demands. The establishment of the curriculum began in 1947 with the first curriculum in Indonesia, the 1947 Lesson Plan Curriculum, up to the Merdeka Curriculum. Although curriculum changes aim to improve the quality of education, their implementation often faces several obstacles.  The research method used by the researcher is a qualitative study through literature review of educational documents, books, and scientific articles related to the topic, enabling the researcher to obtain relevant and up-to-date information about the curriculum in Indonesia. This study aims to examine the development and changes in the national education curriculum in Indonesia from 1947 to the current Merdeka Curriculum.

References

Abdullah.(2010).Pengembangan Kurikulum, teori dan praktik.Yogyakarta:Ar-Ruzz Media.

Bahri, S. (2008). Pengembangan Kurikulum Dasar dan Tujuannya. Jurnal Ilmiah Bumi Aksara.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1980). Dokumen Kurikulum Nasional 1947–1975. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan.

Gunawan.A.(2016). Kebijakan-Kebijakan Pendidikan.Jakarta:RinekaCipta.

Habibi, Ahmad. (2013). Keunggulan dan kekurangan pendidikan pada kurikulum 2013. Tersedia: http:/ /www. beritahu.me/20 13/09/keunggulan-dan-kekurangan pendidikan.htrnl#sthash.zB51FhOO.dpuf. Diakses: 19 September 2013.

Hamid, A. (2010). Evaluasi implementasi kurikulum di Indonesia: Kajian historis dan kontekstual. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(3), 321–335.

Islam Futura. (2011). Islam Futura, 9(1). Banda Aceh: Pascasarjana UIN Ar-Raniry.

Kemendikbudristek. (2021). Kurikulum Merdeka: Konsep dan Implementasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kemendikbudristek. (2021). Kurikulum Merdeka: Konsep dan Implementasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kemendikbudristek. (2022). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kemendikbudristek. (2024). Laporan Perkembangan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kusumawardani, R. (2023). Transformasi Kurikulum Pendidikan Indonesia: Dari Masa ke Masa. Jakarta: Pustaka Cendekia.

Mulyasa, E. (2009). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2006. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muslich, Masnur, KTSP: Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual, Jakarta:

Nasution, S. (2008). Berbagai pendekatan dalam proses belajar dan mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Rahman, F., & Hidayat, R. (2023). "Persepsi Orang Tua terhadap Pembelajaran Kurikulum Merdeka." Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 112-121.

Rahmawati, D., & Prasetyo, H. (2022). Tantangan Implementasi Kurikulum Baru di Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 17(2), 88–95.

Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sanjaya, W. (2010). Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.

Sanjaya,W.(2017)..KajianKurikulumdanPembelajaran.Bandung:SekolahPasca SarjanaUPI.

Sari, N. (2022). "Manfaat dan Tantangan Kurikulum Merdeka bagi Guru." Jurnal Pendidikan Indonesia, 15(2), 89-97.

Sofyan, M. (2023). “Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP: Studi Kasus di Kota Batu.” Jurnal Pendidikan Nusantara, 10(2), 112–124.

Sukmadinata, N. S. (2004). Pengembangan kurikulum: Teori dan praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suryani, T., & Wijayanti, A. (2021). Peran Kurikulum dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Nasional. Jurnal Pendidikan Nasional, 10(1), 45–53.

Tilaar, H. A. R. (2002). Manajemen pendidikan nasional: Kajian strategis kebijakan pendidikan nasional dalam abad ke-21. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tilaar, H. A. R. (2002). Manajemen Pendidikan Nasional: Kajian Strategis Kebijakan Pendidikan Nasional dalam Abad ke-21. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Widodo, A. (2023). "Evaluasi Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 45-56.

Zamroni. (2011). Paradigma pendidikan masa depan. Yogyakarta: Bigraf Publishing.

Downloads

Published

2025-05-31

How to Cite

Anisa Reflanda Putri, Fheni Nur Ahlami, & Shara Suci Novipaloka. (2025). Kenapa Kurikulum Selalu Berubah?. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 3(2), 227–238. https://doi.org/10.59841/blaze.v3i2.2759

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.