Pemanfaatan Aplikasi ‘Canva’ Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Menulis Teks Tanggapan Peserta Didik Kelas VII C SMPN 4 Madiun

Authors

  • Ella Wahyu Novitasari Univeristas PGRI Madiun
  • Eni Winarsih Universitas PGRI Madiun
  • Sri Andayani SMP Negeri 4 Madiun

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v2i3.1405

Keywords:

Canva, Response Text, Learning Outcomes

Abstract

This research aims to utilize Canva learning media to improve learning outcomes for class VII C SMPN 4 Madiun on response text material. This research is a Class Action research (PTK) showing the effectiveness of the Canva media in improving students' learning completion results in the Pre-Cycle, Cycle I and Cycle II phases. It was found that student learning outcomes in diagnostic assessments only reached 3% and 9% increased to 90% when the application of Canva media was combined with a content differentiation and product differentiation approach. The data collection technique uses document analysis in the form of learning results of class VII C students at SMPN 4 Madiun which went through a validity test by the Indonesian language subject teacher. So the use of Canva learning media in response text material has been proven to improve student learning outcomes.

References

Astuti, M. T. (2019). Yuk, ungkap idemu melalui teks persuasi hingga teks tanggapan. Penerbit Duta.

Darwis, D., Atmono, D., Ratumbuysang, M. F. N. G., & Hasanah, M. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MA Ibitidaussalam. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 12(1), 85-91.

Kurniawan, G. F. (2020). Problematika Pembelajaran Sejarah dengan Sistem Daring. Diakronika, 20(2), 76-87.

Larasati, A. (2022, September 7). Apa Itu Canva dan Bagaimana Cara Menggunakannya? Indonesia. Diakses pada tautan https://www.gamelab.id/news/1824-apa-itu-canva-danbagaimanacaramenggunakannya 12/05/2024 10:13.

Rahmawati, A. L., Lestari, S., & Hamidiyah, T. (2023, June). Peningkatan keterampilan menulis surat resmi menggunakan model pembelajaran problem based learning dengan media canva pada siswa kelas VII-B SMP Negeri 2 Ngronggot. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 2, No. 1, pp. 207-215).

Randika, R., & Safitri, S. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Canva Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Sejarah Lokal Di Kelas VIII Di SMP Negeri 34 Palembang. Danadyaksa Historica, 3(2), 107-112.

Published

2024-06-27

How to Cite

Ella Wahyu Novitasari, Eni Winarsih, & Sri Andayani. (2024). Pemanfaatan Aplikasi ‘Canva’ Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Menulis Teks Tanggapan Peserta Didik Kelas VII C SMPN 4 Madiun. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(3), 93–100. https://doi.org/10.59841/blaze.v2i3.1405

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.