Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Semester Akhir Di Fakultas Ilmu-Ilmu Kesehatan Universitas Abulyatama

Authors

  • Urip Pratama Universitas Abulyatama
  • Nurul Amna Universitas Abulyatama
  • Barjan Arif Universitas Abulyatama

DOI:

https://doi.org/10.59841/jumkes.v1i3.1084

Keywords:

Academic Stress, University Students, Internal and External Factors

Abstract

University students are vulnerable to experience stress due to academic burden and final assignments overload. Thus, the pressure to finish academic paper on time leads to stress in their final-year study. There are two main factors that cause academic stress: internal and external factors. This study aims to determine the influence of internal and external factors toward the academic stress level. This study used a cross-sectional design with a sample of 67 final-semester students as respondents chosen using total sampling technique. The study conducted from June 6th - 17th, 2023. The result of data analysis using the Chi-Square test shows that 43 respondents experience severe stress (64, 2%), positive internal factors 27 respondents (40, 3), and external factors 37 respondents (55, 2). It indicates there is the influence of positive internal factors (P-value 0,002) and the negative external factors (P-value 0,003) on academic stress. Thus, internal and external factors influence the academic stress level of the final-semester students Faculty of Health Sciences, Abulyatama University. This study suggests the final-semester students consult the consultation officers to find best solution when experiencing stress. They can go for consultation to reliable persons, always positive thinking, and practice relaxation techniques by taking a deep breath. 

 

References

Ambarwati, P. D., Pinilih, S. S., & Astuti, R. T. (2019). Gambaran tingkat stres mahasiswa. Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia, 5(1), 40-47.

Ananda, O. dan Gusyaliza, R. (2018) Stres Dan Prestasi Akademik Mahasiswa Indekos FK Unand Angkatan 2016. Jurnal Kesehatan Andalas, 7(3:375-380)

Andriyani, A. (2021) Efektivitas Muhasabah dan Tafakur Alam Terhadap Penurunan Tingkat Stres pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Kedokteran dan Kesehatan. 13(2:163-170)

Barseli, M., Ahmad, R., & Ifdil. (2018). Hubungan stres akademik siswa dengan hasil belajar. Jurnal EDUCATION: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 40.

Eni, R., Sari, T. H., Yunere, F., Wardani, S. P. D. K., Orizani, C. M., Agustiningsih, N., Novia, K., Hamu, A. H., Fitria, Y. R. Y., Budi, Y. S., & others. (2022). Psikologi Kesehatan (Teori dan Penerapan). Media Sains Indonesia.

Fardani, A. L., Jumhur, A. A., & Ayuningtyas, N. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Stres Akademik Mahasiswa Pendidikan Tata Rias Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan, 22(2), 134-140.

Fernando, P. R., Hargiani, F. X., Kusuma, W. T., & Halimah, N. (2022). Gambaran Tingkat Stres Mahasiswa Fisioterapi ITSK RS dr. Soepraoen dalam Menyusun Skripsi. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 7(1).

Hatmanti, N. M., & Septianingrum, Y. (2019). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI STRES AKADEMIK MAHASISWA KEPERAWATAN: Factors that Influence the Academic Stress of Nursing Students. Jurnal Ilmiah Keperawatan (Scientific Journal of Nursing), 5(1), 40-46.

Hukom, S. D., & Alam, R. I. (2021). Faktor Internal dan Eksternal dengan Tingkat Stres pada Mahasiswa Keperawatan. Window of Nursing Journal, 307-314.

Nadilah Hulwani, Nursa'adah Nursa'adah, Nanda Desreza (2020). Hubungan Stres Akademik dengan Kualitas Tidur Mahasiswa Fakultas Kedokteran Tingkat Akhir di Universitas Abulyatama Tahun 2022. JOURNAL OF HEALTHCARE TECHNOLOGY AND MEDICINE. 1536-1544

Oktavia, W. K., Fitroh, R., Wulandari, H., & Feliana, F. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Stres Akademik. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 142–149

Pasaribu, B. (2018). Hubungan Tingkat Stres dengan Motivasi Mahasiswa Mengerakan Skripsi di Fakultas Kesehatan Masyarakat USU. Universitas Sumatera Utara.

Potter, P.A., Perry, A.G., Stockert, P.A., Hall, A.M., (2021), Fundamentals of Nursing, Tenth Edition, Elsevier.

Prihatiningsih, E., & Wijayanti, Y. (2019). Gangguan Mental Emosional Siswa Sekolah Dasar. HIGEIA JOURNAL OF PUBLIC HEALTH RESEARCH AND DEVELOPMENT, 3, 2. https://doi.org/DOI:https://doi.org/10.15294 /higeia/v3i2/26024

Rahmayani, Liza, et al (2019) Gambaran tingkat stres berdasarkan stressor pada mahasiswa kedokteran tahun pertama program studi profesi Dokter Fakultas Kedokteran Universitas (Eni et al., 2022)las Angkatan. Andalas Journal of Health. 2017. 8(1:103 – 111)

Riskesdas (2018). Hasil utama Riskesdas 2018, Kementrian Kesehatan Republik Indonesia, Badan penelitian dan pengembangan Kesehatan.

Sabila rosyad, yafi. (2019). Tingkat stres mahasiswa sekolah tinggi ilmu kesehatan yogyakarta dalam penyusunan skripsi. Cahaya Pendidikan, 5

Steven,W. Sahrah.A.(2019). Pengaruh kecerdasan emosi dan efikasi diri terhadap stress kerja pada karyawan NU Imej Agency and Event Organizer Yogyakarta. Sosiohumaniora 5(2) Universitas Sarjanawiyata Taman Siswa Yogyakarta.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta; 2018.

Susapto, D. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Stres Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Universitas Muhammadiyah Magelang 2018 (Doctoral dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).

Syifa, A., & Ria, U. P. (2019) kesejahteraan psikologis dan tingkat stres pada Mahasiswa tingkat akhir. Jurnal Keperawatan Jiwa. Vol. 7. No. 2, 127-134

Syifa, A., & Ria, U. P. (2019) kesejahteraanpsikologis dan tingkat stres pada Mahasiswatingkatakhir. JurnalKeperawatan Jiwa. Vol. 7. No. 2, 127-134

Taylor, S. E. (2018). Health Psychology. Eighth Edition. New York: Mc Graw Hill

World Health Organization (2018). Mental health statistics stress 2018. UK: WHO

Zahara, M., Martina, M., & Alfiandi, R. (2022). HUBUNGAN REGULASI EMOSI DENGAN STRES AKADEMIK PADA MAHASISWA UNIVERSITAS SYIAH KUALA. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Keperawatan, 6(1).

Published

2023-07-31

How to Cite

Urip Pratama, Nurul Amna, & Barjan Arif. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Semester Akhir Di Fakultas Ilmu-Ilmu Kesehatan Universitas Abulyatama. Jurnal Mahasiswa Ilmu Kesehatan, 1(3), 257–268. https://doi.org/10.59841/jumkes.v1i3.1084

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.