Hubungan Mutu Pelayanan KIA (Kehandalan) Dengan Kepuasan Ibu Bersalin Secara Normal Di Puskesmas Lalang Kecamatan Medang Deras Kabupaten Batubara

Authors

  • Yesica Geovany Sianipar Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mitra Husada Medan
  • Sonia Novita Sari Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mitra Husada Medan
  • Ariska Fauzianty Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mitra Husada Medan
  • Friza Novita Sari Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mitra Husada Medan

DOI:

https://doi.org/10.59841/an-najat.v1i2.192

Keywords:

Quality Of Maternal And Child Health Services (Reability), Satisfaction Of Mothers In Normal Maternity

Abstract

The quality of health services is degree of perfection of health services in accordance with professional standards by using the potential resources available at the public health center. Various efforts have been made by health workers at the Lalang Health Center, Medang Deras District, Batu Bara Regency, such as training for delivery assistance according to Standard Operational Procedures in improving the quality of Maternal and Child Health Services, but there are patient complaints about the quality of Maternal and Child Health Services at the Lalang Health Center, Batu Bara Regency. The purpose of this study was determine the effect of the quality Maternal and Child Health Services on maternal satisfaction in normal delivery at the Lalang Health Center, Medang Deras District, Batu Bara Regency. This research is an analytic study using a cross sectional design, sample of 59 people by simple random sampling. The analysis was carried out in univariate and bivariate with chi square test p-value <0.05. The results of this study indicate that there is a significant relationship between quality Maternal and Child Health Services (reability) on maternal satisfaction in normal delivery at the Lalang Health Center, Medang Deras District, Batu Bara Regency, with a p value <0.05 (0.034).

References

Alvaro, Rendy dkk. 2016. Dak Fisik Bidang Kesehatan Dalam mendukung Target Penurunan Angka Kematian Ibu dan Anak. Pusat Kajian Anggaran Badan Keahlian DPR RI

Amna, Zul, 2012, Faktor-Faktor yang Berhubungan Dengan Mutu Pelayanan Kesehatan Pada Poli KIA RSUD Kota Sabang, Jurnal Ilmiah Kesehatan Keperawatan, Volume 8, No. 2 Agustus 2012

Anggraini dkk, 2021. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Umum Daerah Labuang Baji Makassar Pada Masa Pandemi Covud 19. Volume I, ISSN 2797-0604

Ayu Mandriwati, dkk. 2017. Asuhan Kebidanan Kehamilan Berbasis Kompetensi Edisi 3, Jakarta: EGC

Dinkes Kabupaten Batubara, 2016. Profil Kesehatan Kabupaten Batubara. Dinas Kesehatan Kabupaten Batubara

F. Yurensia and A. Putri, Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Ambun Suri, vol. 5, no. 3, 2020

Gwijangge, Rakhel dkk, (2018), Effect of Quality in Child Health (MCH) Service On The Satisfaction Of Mother In Puskesmas Kenyam Nduga District, Jurnal Multidisiplin, 2021

Hatijar, 2021. Kepuasan Klien Post Natal Care Terhadap Kualitas Pelayanan Di Puskesmas. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada. Volume 10 No 2 Desember 2021

Kementerian Kesehatan RI, 2019, Panduan Pelayanan Pasca Persalinan bagi Ibu dan Bayi Baru Lahir, Jakarta

Kementerian Kesehatan RI, 2020, Profil Kesehatan Indonesia Tahun 2019, Jakarta

Kementerian Kesehatan RI, 2021. Laporan Kinerja Kementerian Kesehatan Tahun 2020, Jakarta

Lustiyani, Desi. 2019. Hubungan Kualitas Pelayanan Persalinan Dengan Kepuasan Ibu Bersalin Di Rumah Sakit Ibu Dan Anak (RSIA) Sriratu Medan Tahun 2019. Skripsi, Universitas Prima Indonesia Medan

Notoatmodjo, S. 2012. Metodologi Penelitian Kesehatan, Jakarta: Rineka Cipta.

Nurfadani M, Jati SP, Arso SP. Hubungan Mutu Pelayanan dengan Kepuasan Pasien Klinik Pratama Pt X Kota Semarang. [Skripsi]. Universitas Diponegoro; 2018

Norhidayah, et al. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Tingkat Kepuasan Pasien BPJS Di Pelayanan Rawat Jalan RSUD Ratu Zalecha Martapura Tahun 2019,vol. 10, no. 2, pp. 758–772, 2019

Parasuraman, Zeithmi, & Berry. 1991. Delivering Quality Service Balancing Customer Perception and Expectation. The Free Press. New York

Pohan, I. Jaminan Mutu Layanan Kesehatan Dasar-Dasar Pengertian Dan Penerapan. Jakarta : Penerbit Buku Kedokteran ECG; 2007

Prawirohardjo, S.2014. Ilmu Kebidanan. Edisi Keempat. Jakarta: Bina Pustaka

Rangkuti, F. 2006. Measuring Costumer Satisfaction, Jakarta : Gramedia Pustaka Utama

________, 2017, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung:Alfabeta.

Surijadi, Herman. 2019. Pengaruh Kenyamanan Dan Tepat Waktu Terhadap Kepuasan Pasien Bersalin Pada RSUD Dr. Haulussy Di Kota Ambon. Jurnal SOSOQ. Volume 7 No 1 Februari 2019

Survey Demografi dan Kesehatan Indonesia (SDKI), 2018. Angka Kematian Ibu dan Bayi, Jakarta

Utami, Istri dkk, 2019, Asuhan Persalinan dan Managemen Nyeri Persalinan, Yogyakarta

Walyani, E. S, dan Purwoastuti, E. T.2017. Asuhan Kebidanan Pada Kehamilan, Yogyakarta: Pustaka Baru Press

WHO, 2014. Maternal Mortality. Geneva. Diakses 15 November 2021

Downloads

Published

2023-05-18

How to Cite

Yesica Geovany Sianipar, Sonia Novita Sari, Ariska Fauzianty, & Friza Novita Sari. (2023). Hubungan Mutu Pelayanan KIA (Kehandalan) Dengan Kepuasan Ibu Bersalin Secara Normal Di Puskesmas Lalang Kecamatan Medang Deras Kabupaten Batubara . An-Najat, 1(2), 171–176. https://doi.org/10.59841/an-najat.v1i2.192