Analisis Isi Komunikasi Publik Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika (BMKG) Terkait Prakiraan Cuaca Melalui Postingan Instagram @infobmkg

Authors

  • Syafruddin Pohan Universitas Sumatera Utara
  • Misiyem Misiyem Universitas Sumatera Utara
  • Sarah Bonova Sinaga Universitas Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59841/saber.v1i4.561

Keywords:

Content Analysis, Public Communication, Meteorology, Climatology, Geophysics Agency

Abstract

The phenomenon of climate change often occurs in certain seasons, causing cyclical changes in climate conditions in an area. Climate change causes the biggest impact is global warming which causes ice and icebergs in polar regions to melt. In addition, this phenomenon also causes storms, extreme weather and changes in rainfall patterns. Through the Meteorology, Climatology and Geophysics Agency always provides information related to authentic weather forecasts through a series of public communication activities through @infobmkg Instagram posts. The purpose of this study is to analyze the content of public communication related to weather forecasts through @infobmkg Instagram posts. The research method uses a content analysis approach to describe the content of posts by analyzing them. The results of the study show that BMKG actively posts weather forecast information that is useful for the community. The information received by the community can be used as a reference for indoor or outdoor activities and always be alert to potential storms caused by bad weather.

References

Azkia, V. O., dan Monterie, Y. F. (2019). Pengaruh Pesan Instagram @Ricmaupdate terhadap minat remaja untuk menjadi anggota remaja masjid ilslam masjid cut meutia. Jurnal Kajian Media, 3 (2), 73-78. Retrieved: https://doi.org.10.25139/jkm.v3i2.2005

A.Subiyanto, R. Boer, E. Aldrian, P. Perdinan, dan R. Kinseng, “Isu Perubahan Iklim Dalam Konteks Keamanan Dan Ketahanan Nasional,” J. Ketahanan Nas., 24 (3), 287.

BMKG. 2023. Tugas Dan Fungsi. Retrieved: https://www.bmkg.go.id/profil/?p=tugas-fungsi

Cangara, Hafied. (2006). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Effendy, Onong Uchjana. 2003. Ilmu Komunikasi : Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.

Eriyanto. 2011. Analisis Isi: Pengantar Metodologi untuk Penelitian Ilmu Komunikasi dan Ilmu-ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.

Mahardika, R,. dan Farida F. (2019). Pengungkapan Diri pada Instagram Instastory. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies). Retrieved: https://doi.org/10.25139/jsk.v3i.774.

Palmoilina. (2023). Memahami Perubahan Iklim (2023). palmoilinasawit.com. Retrieved https://palmoilina.asia/sawit-hub/apa-itu-perubahan-iklim/.

Setiawan, F., Muttaqin, A., Tarigan S., Muhidin, Hotmariyah, Sabil, A., Pinkan, J. 2017. Pemutihan Karang akibat Pemanasan Global Tahun 2016 Terhadap Ekosistem Terumbu Karang: Studi Kasus Di TWP Gili Matra (Gili Air, Gili Meno Dan Gili Trawangan) Provinsi NTB. Journal of Fisheries and Marine Science. 1(2), 39-54

Malino , C. R., & DKK. (2021). Analisis Parameter Curah Hujan Dan Suhu Udara Di Kota Makassar Terkait Fenomena Perubahan Iklim. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika (JSPF), 139 - 145.

Morrisan. (2013). Teori Komunikasi Individu Hingga Massa. Jakarta: Kencana Prenadamedia. Cet, ke-1.

Mucharam, Achmad. (2022). Membangun Komunikasi Publik Yang Efektif. Jurnal UPI. Vol XXVII No. 1. Hal 76-77.

M. Dian Nurul Hidayat, I. Indarto, M. Askin, I. Andriyani, dan T. Tasliman, (2019). Kecenderungan Hujan Ekstrem di Unit Pelaksana Teknis Pengelolaan Sumberdaya Air di Pasuruan, Jawa Timur The Trend of Extreme Rainfall in the Water Management Unit of Pasuruan, East Java. Jurnal Tanah dan Iklim, 43 (1), hal. 21–31.

Prasetya, M. (2020). Self-peresentation dan kesadaran privacy micro influencer di Instagram. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesia Journal of Communication Studies), 4 (1), 239-258. Retrieved:https://doi.org/10.25139/jsk.v4i1.2301

Rulinawaty, Dudi Yudhakusuma, Prasetyono Hendriarto, Dila Erlianti, Rini Fitria. (2023). Analisis Isi Komunikasi Publik Polri Terkait Mudik Libur Natal Dan Tahun Baru . Jurnal Komunikasi Profesional, 6 (1) 026-038. Retrieved: http://ejournal.unitomo.ac.id/index.php/jkp.

Septiani, Adelia Restanti Tania dkk. (2020). Media Sosial Transformasi dan Tantangannya Volume 2 dari Seri Buku Mahasiswa Komunikasi UMM. Prodi Ilmu Komunikasi Universitas Muhammadiyah Malang bekerjasama dengan Inteligensia Media: Intrans Publishing Group.

Solong, H Aras Dan Asri Yadi. (2021). Kajian Teori Organisasi Dan Birokrasi Dalam Pelayanan Publik.Yogyakarta: Deepublish.

Suryanto. 2015. Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: CV Pustaka Setia.

Susilo, Daniel dan Putranto, T. (2021). Olympic Games 2020: Discourse of the Japanese government after postponed in japantimes.co.jp. Jurnal Kajian Media , 5(1).

S. Laimeheriwa, E. L. Madubun, dan E. D. Rarsina, (2020). Analisis Tren Perubahan Curah Hujan dan Pemetaan Klasifikasi Iklim Schmidt - Ferguson untuk Penentuan Kesesuaian Iklim Tanaman Pala (Myristica fragrans) di Pulau Seram. Jurnal Agrologia, 8 (1).

Tim Stiletto Book dan ranny Afandi. (2019). How to Win Instagram. Yogjakarta: Stiletto Book.

Downloads

Published

2023-10-28

How to Cite

Syafruddin Pohan, Misiyem Misiyem, & Sarah Bonova Sinaga. (2023). Analisis Isi Komunikasi Publik Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika (BMKG) Terkait Prakiraan Cuaca Melalui Postingan Instagram @infobmkg. SABER : Jurnal Teknik Informatika, Sains Dan Ilmu Komunikasi, 1(4), 111–131. https://doi.org/10.59841/saber.v1i4.561