Strategi Komunikasi Digital dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat Terhadap Program Pemerintah

Authors

  • Abdul Kohar Universitas Bina Bangsa
  • Eva Nurhaliza Universitas Bina Bangsa
  • Siti Ghina Rahma Universitas Bina Bangsa
  • Yulia Puspitasari Universitas Bina Bangsa
  • Riska Ferdiana Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.59841/saber.v3i2.2550

Keywords:

Digital Communication, Government Programs, Public Policy., Social Media

Abstract

The development of digital technology has transformed how governments communicate with the public. Effective communication through digital media is key to increasing public participation in various government programs. This study analyzes digital communication strategies that can enhance community engagement. The use of social media, the development of digital tourism, and the dissemination of policies through digital platforms play an essential role in strengthening interactions between the government and society. Additionally, communication strategies in public transportation, the transition from analog to digital television broadcasting, and synergy in social activities also contribute to the effectiveness of government communication. An appropriate digital communication strategy should not only be informative but also interactive to build trust and enhance public engagement more effectively.

References

Kenedi, K., Faturohman, F., Laksana, A., & Sukmawan, I. (2023). Optimalisasi potensi desa: Sosialisasi komprehensif pembentukan BUMDes dari perspektif ekonomi, manajemen dan regulasi hukum. Community Development Journal, 4(4), 7030–7037.

Kenedi, K., Sukmawan, I., & Laksana, A. (2022). Evaluation of the economic potential of coastal tourism strategic area of Anyer Tourism-Cinangka. Jurnal Ekonomi, 11(1), 611–618.

Laksana, A., & Fajarwati, N. K. (2021). Strategi komunikasi organisasi Serikat Pekerja Nasional PT. Parkland World Indonesia dalam meningkatkan kesejahteraan karyawan. Bureaucracy Journal: Indonesian Journal of Law and Social-Political Governance, 1(2), 81–91.

Laksana, A., & Handayani, P. (2024). Strategi efisiensi pemeliharaan aset publik di sektor pemerintah. Journal Politics and Government, 1(2), 222–231.

Laksana, A., Deden, D., Arifin, I., Hibatullah, R., & Albana, S. M. (2024). Peran komunikasi asertif dalam hubungan kerja yang positif dan produktif. Konsensus: Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 60–67.

Laksana, A., Fitrianti, R., & Humadi, A. (2022). Sosialisasi pengembangan media dalam pemanfaatan TV digital di Desa Banyumas. JIPAM: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 1(3), 121–180.

Laksana, A., Hartoko, G., Atomy, S., Handayani, P., & Wahyiah, R. I. (2023). Pelayanan publik dalam penyelenggaraan pemerintahan desa. Batara Wisnu Journal: Indonesian Journal of Community Services, 3(2), 542–553.

Laksana, A., Kenedi, K., & Permana, B. R. S. (2022). Strategi pengembangan pariwisata digital sebagai upaya promosi pariwisata ekonomi kreatif di Provinsi Banten. Jurnal Ekonomi, 11(1), 631–638.

Laksana, A., Motik, E., Yanti, R., Nazwa, N., & Widiyanti, I. (2024). Pengaruh komunikasi efektif dalam human relation terhadap kinerja karyawan serta pembentukan lingkungan kerja yang positif. Konsensus: Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 68–79.

Laksana, A., Saepudin, A. E., & Wahyiah, R. I. (2024). Pelayanan publik di Kecamatan Purwakarta Kota Cilegon berdasarkan tata kelola taat asas. PANDITA: Interdisciplinary Journal of Public Affairs, 7(1), 16–24.

Laksana, A., Saepudin, A. E., Wahyiah, R. I., Pratiwi, A. D., Asnawi, A., Fadilah, S., Yulianti, C. N., Hidayatullah, S. M., Illahiya, A., & Lia, L. (2024). Pengembangan ekonomi kreatif berbasis kearifan lokal masyarakat Baduy dalam melestarikan kain tenun Aros sebagai simbol budaya Baduy. Mb Minta Baharu, 8(1), 17–25.

Laksana, A., Saepulloh, A., & Diantoro, E. (2024). Peran serikat pekerja dalam meningkatkan kualitas dan pengembangan sumber daya manusia anggota serikat saat menghadapi tantangan di era globalisasi (Studi kasus Serikat Nasional Kabupaten Serang). Bureaucracy Journal: Indonesian Journal of Law and Social-Political Governance, 4(2), 1597–1606.

Laksana, A., Sari, J. N., Rahmanda, E., F. Y. F., & Putri, T. (2024). Komunikasi korporasi pada era Society 5.0. ETIC (Education and Social Science Journal), 1(2), 86–98.

Pamungkas, S. D., Saputra, B. I., & Laksana, A. (2024). Strategi komunikasi digital melalui media sosial untuk membangun kepercayaan konsumen. Konsensus: Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 88–94.

Saefullah, E., Laksana, A., Muflihah, M., Suseno, D. B., Hartoko, G., & Wahdaliansyah, A. (2024). Penyuluhan hukum: Dampak negatif judi online dan pinjaman online. Jurnal Pengabdian Masyarakat I-Com: Indonesian Community Journal, 4(3), 2000–2010.

Downloads

Published

2025-04-11

How to Cite

Abdul Kohar, Eva Nurhaliza, Siti Ghina Rahma, Yulia Puspitasari, & Riska Ferdiana. (2025). Strategi Komunikasi Digital dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat Terhadap Program Pemerintah. SABER : Jurnal Teknik Informatika, Sains Dan Ilmu Komunikasi, 3(2), 90–98. https://doi.org/10.59841/saber.v3i2.2550

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.