Pengaruh Terpaan Review Film Agak Laen di Tiktok terhadap Minat Menonton Pelajar SMKN 3 Depok

Authors

  • Nabilla Azzalia Nadeem Universitas Bina Sarana Informatika
  • Nyoman Suardhita Universitas Bina Sarana Informatika

DOI:

https://doi.org/10.59841/saber.v2i4.1771

Keywords:

Tiktok, Exposure to film review, Interest in watching

Abstract

TikTok is a social media platform dominated by Gen Z users. TikTok serves as an informative platform as well as a marketing and advertising medium. On TikTok, there are various contents including movie reviews. Movie review content on TikTok serves as informative content to provide information about the storyline of movies currently showing in theaters. This is often needed by individuals before watching a movie, to find out about the synopsis, characters, and ratings given. This research aims to determine the extent of the influence of Agak Laen's movie review content on TikTok on the interest in watching movies among students of SMKN 3 Depok. The research approach is quantitative with a survey method involving 94 respondents from SMKN 3 Depok based on calculations using the Slovin's formula. According to the research findings, it can be concluded that the influence of Agak Laen's movie review content on TikTok on the interest in watching movies among students of SMKN 3 Depok is 55,8%, with the remaining 44,2% influenced by other factors.

References

Abdullah, M. (2015). Metodologi penelitian kuantitatif. Aswaja Pressindo.

Ananda, M. R. (2021). Pemanfaatan media baru untuk efektivitas komunikasi pembelajaran dalam masa wabah COVID-19. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran dan Penelitian, 7(1), 578. https://doi.org/10.52434/jk.v7i1.1019

Cindy, M. A. (2023). Pengguna TikTok di Indonesia terbanyak kedua di dunia. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/05/24/pengguna-tiktok-di-indonesia-terbanyak-kedua-di-dunia-per-april-2023-nyaris-salip-as

Ghozali, I. (2021). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 26 (Edisi 10). Badan Penerbit Universitas Diponegoro Semarang.

Noventa, C., Soraya, I., & Muntazah, A. (2023). Pemanfaatan media sosial Instagram BuddyKu sebagai sarana informasi terkini. JKOMDIS: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Media Sosial, 3(3), 626–635. https://doi.org/10.47233/jkomdis.v3i3.1124

Pardianti, M. S., & Valiant, V. (2022). Pengelolaan konten TikTok sebagai media informasi. Ikon: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 27(2), 187–210. https://doi.org/10.37817/ikon.v27i2.1905

Pramesthi, H. K., & Prasetyo, B. D. (2023). Pengaruh terpaan iklan televisi terhadap brand awareness. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO: Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Komunikasi dan Informasi, 8(1), 80–95. https://doi.org/10.52423/jikuho.v8i1.16

Rafi, J., & Daud, D. (2022). Pengaruh terpaan konten review kuliner akun @sahabatdiet terhadap minat beli di kalangan followers. Ilmu Komunikasi, 1–5.

Reynata, A. V. E. (2022). Penerapan YouTube sebagai media baru dalam komunikasi massa. Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(2), 96–101.

Riyanto, A. D. (2024). Hootsuite (We are Social): Data digital Indonesia 2024. https://andi.link/hootsuite-we-are-social-data-digital-indonesia-2024/

Rofiah, S. (2021). Hubungan antara kemampuan guru SD dalam penilaian autentik dan pemanfaatan TIK dengan implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Profesi Keguruan, 7(2), 209–217. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpk

Safira, N. W., Zurani, I., & Riau, U. (2022). Pengaruh terpaan media Instagram @Pekanbarukuliner terhadap pemenuhan kebutuhan informasi followers. Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(2), 77–85.

Sahir, S. H. (2022). Metode Penelitian (Cetakan I). Penerbit KBM Indonesia. E-Book

Saputra, P. D. (2019). Pengaruh persepsi konten review film Indonesia pada akun Twitter @Watchmenid terhadap minat penonton. Lektur: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(3).

Sarwono, A. E., & Handayani, A. (2021). Metode kuantitatif. Unisri Press.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif, dan R&D. CV. Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif, dan R&D. CV. Alfabeta.

Sutandi, F. V., & Erdiansyah, R. (2023). Konten review film, kualitas informasi dan minat menonton film. Koneksi, 7(1), 190–196. https://doi.org/10.24912/kn.v7i1.21509

Wijaya, N., & Setyo Utami, L. S. (2021). Pengaruh penyampaian informasi pada aplikasi TikTok terhadap perilaku konsumtif generasi Z. Prologia, 5(2), 267. https://doi.org/10.24912/pr.v5i2.10171

Yusuf, F., & Rahajeng Hadiprawoto, T. (2024). Pengaruh social media dalam membentuk loyalitas terhadap film di bioskop dengan mediasi movie coolness serta pengalaman menonton film. Jurnal Manajemen dan Organisasi, 14(4), 414–429. https://doi.org/10.29244/jmo.v14i4.47709

Published

2024-09-09

How to Cite

Nabilla Azzalia Nadeem, & Nyoman Suardhita. (2024). Pengaruh Terpaan Review Film Agak Laen di Tiktok terhadap Minat Menonton Pelajar SMKN 3 Depok. SABER : Jurnal Teknik Informatika, Sains Dan Ilmu Komunikasi, 2(4), 298–317. https://doi.org/10.59841/saber.v2i4.1771