Pengaruh Etika Periklanan Dalam Komunikasi Pemasaran Terhadap Persepsi Konsumen

Authors

  • Deni Arya Saputra Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Ahmad Muthoriqqy Andika Saputra Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Refansyah Adi Putra Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Daniel Handoko Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59841/saber.v1i3.1345

Keywords:

Advertising, Marketing Communication, Ethics

Abstract

This article discusses the influence of advertising ethics in marketing communication on consumer perception using a qualitative descriptive approach. The main objective of this study is to explore how ethical practices in advertising affect consumers' perceptions of brands and advertised products. The research methodology involves qualitative analysis of relevant literature and case studies of controversial advertising campaigns. Findings from this research indicate that advertising ethics play a crucial role in shaping consumer perceptions of a brand, influencing consumer loyalty, and long-term brand reputation. The practical implication of this article underscores the necessity of implementing stringent ethical standards in every aspect of marketing communication to foster positive relationships between brands and consumers.

References

Azizah, M. (2013). Etika perilaku periklanan dalam bisnis Islam. III(1).

Dewi, A. P., & Sukresna, I. M. (2020). Studi pengaruh periklanan, promosi moneter, dan persepsi etika terhadap loyalitas merek bedak tabur muka Sariayu. Ade, 9, 1–12.

Hidayat, Z. (2012). Etika persaingan dalam komunikasi pemasaran. Etika Persaingan dalam Komunikasi Pemasaran Jurnal Komunikologi, 9(1), 1.

Nurhablisyah. (2010). Etika periklanan, ada dan tiada, 248–263.

Octavani, R., & Paramita, S. (n.d.). Tinjauan etika periklanan dalam konten kreatif (Analisis semiotik iklan Shopee versi Blackpink), 224–230.

Sari, A. F. (2020). Etika komunikasi. TANJAK: Journal of Education and Teaching, 1(2), 127–135. https://doi.org/10.35961/tanjak.v1i2.152

Shaddiq, S., & Universitas Lambung Mangkurat. (2022). Literasi manajemen komunikasi pemasaran dalam melaksanakan etika dan standar periklanan. September 2021.

Sri, A. D., & Natsir, R. (2010). Pengaruh dimensi etika terhadap sikap konsumen pada viral stealth marketing. 9(2).

Sutedjo, B., & Oetomo, D. (2011). Pengaruh web dalam komunikasi pemasaran untuk meningkatkan perhatian dan ketertarikan.

Tunggele, H. N. (2022). Etika periklanan, studi kasus pada iklan Grab Bike. 3(2).

Yora, E., & Chontina, T. (2021). Etika berkomunikasi dalam era media digital. 3(4), 38–45.

Yora, Ezra, and Turnip Chontina. “Etika Berkomunikasi Dalam Era Media Digital” 3, no. 4 (2021): 38–45.

Published

2024-06-20

How to Cite

Deni Arya Saputra, Ahmad Muthoriqqy Andika Saputra, Refansyah Adi Putra, & Daniel Handoko. (2024). Pengaruh Etika Periklanan Dalam Komunikasi Pemasaran Terhadap Persepsi Konsumen. SABER : Jurnal Teknik Informatika, Sains Dan Ilmu Komunikasi, 2(3), 109–117. https://doi.org/10.59841/saber.v1i3.1345