Etika Bisnis Islam: Pondasi Utama Bagi Badan Usaha Milik Ma’arif NU Banyuwangi

Authors

  • Ma’rifatul Munawaroh Sekolah Tinggi Islam Blambangan Banyuwangi

DOI:

https://doi.org/10.59841/jureksi.v1i4.1849

Keywords:

Islamic Business Ethics, Business Entity, Main Foundation

Abstract

This study aims to describe the application of Islamic business ethics as the main foundation for the Ma'arif NU Banyuwangi business entity. The method applied in this study is qualitative research. In this study, data collection techniques used include observation, interviews, and documentation. This study uses interactive analysis for data analysis. The results of this study indicate that the application of Islamic business ethics in the Ma'arif NU Banyuwangi Business Entity is the main foundation for running a fair, sustainable, and ethical business. Principles such as monotheism, balance, responsibility, freedom within the limits of sharia, and Ihsan form the basis for business management, which not only prioritizes material profit but also social and spiritual welfare. With Islamic business ethics, this business entity is able to build public trust and create broad benefits for all parties involved.

References

Amalia, F. (2014). Etika bisnis Islam: Konsep dan implementasi pada pelaku usaha kecil. Al-Iqtishad Journal of Islamic Economics, 6(1), 133-142.

Arifin, I. N. (2018). Analisis penerapan etika bisnis Islam pada CV. Wahana Satria Purwokerto (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Arsini, N. W., & Sutriyanti, N. K. (2020). Internalisasi nilai pendidikan karakter Hindu pada anak usia dini. Denpasar: Yayasan Gandhi Puri.

Decaprio, R. (2013). Aplikasi teori pembelajaran motorik di sekolah. Yogyakarta: Divapress.

Djakfar, M. (2012). Etika bisnis menangkap spirit ajaran langit dan pesan moral ajaran. Depok: Penerbit Plus Inprint.

Hardani, et al. (2020). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu Grup.

Hasbi, M. (2015). Ilmu kalam: Memotret aliran teologi dalam Islam. Yogyakarta: Trustmedia Publishing.

Hidayat, D., & Hasib, F. F. (2015). Pencapaian maslahah melalui etika bisnis Islam: Studi kasus restoran Mie Akhirat. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 2(11).

Juliyani, E. (2016). Etika bisnis dalam perspektif Islam. Jurnal Ummul Quro, 7(1), 63-74.

Kriyantono, R. (2020). Teknik praktis riset komunikasi kuantitatif dan kualitatif disertai contoh praktis. Jakarta: Kencana.

Nuruddin, M. A. (2020). Implementasi etika bisnis Islam dalam melakukan transaksi jual beli di pasar tradisional Kecamatan Dawe (Analisis pada Pasar Piji) (Doctoral dissertation, IAIN Kudus).

Rukin. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. Sulawesi Selatan: Yayasan Ahmar Cendikia Indonesia.

Sampurno, W. M. (2016). Penerapan etika bisnis Islam dan dampaknya terhadap kemajuan bisnis industri rumah tangga. Journal of Islamic Economics Lariba, 2(1), 13-18.

Slamet, S., & Imami, N. A. S. (2020). Pengaruh komunikasi pimpinan dan bawahan terhadap kinerja karyawan restoran Ayam Bawang Cak Per Cabang Malang. MOMENTUM: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 9(2), 289-306.

Solikhah, A., & Mashuri, M. (2023). Implementasi etika bisnis Islam terhadap usaha mikro pada masa pandemi virus sapi: Fenomenologi penjual bakso di daerah Grati Kab. Pasuruan. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(02), 2177-2186.

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syahputri, T. F., & Suryaningsih, S. A. (2022). Penerapan etika bisnis Islam dalam transaksi jual beli sembako di pasar Kedurus Surabaya. Jurnal Ekonomika dan Bisnis Islam, 5(1), 146-159.

Tsalis, N., Sarjana, L. A., & Fadlurrahman, F. (2023). Konsep ihsan menurut para mufassir Al-Qur’an dan hubungannya dengan pendidikan. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(2), 1288-1300.

Umuri, K., & Ibrahim, A. (2020). Analisis perilaku pedagang kaki lima menurut tinjauan etika bisnis Islam. Jurnal Iqtisaduna, 6(2), 187-197.

Wajo, A. (2021). Konsep kebebasan dalam perspektif ekonomi Islam. Al-Mizan: Jurnal Kajian Hukum dan Ekonomi, 7(01), 19-35.

Wati, D., Arif, S., & Devi, A. (2022). Analisis penerapan prinsip-prinsip etika bisnis Islam dalam transaksi jual beli online di Humaira Shop. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 3(1), 141-154.

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Ma’rifatul Munawaroh. (2023). Etika Bisnis Islam: Pondasi Utama Bagi Badan Usaha Milik Ma’arif NU Banyuwangi. Journal of Islamic Economics and Finance, 1(4), 367–376. https://doi.org/10.59841/jureksi.v1i4.1849

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.