Upaya Guru dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar pada Siswa Tuna Grahita di SLB Samudra Terra Athena
DOI:
https://doi.org/10.59841/intellektika.v3i4.2866Keywords:
Learning Motivation, Special Education, Teaching Strategies, Mentally DisabledAbstract
This study examines the teacher's efforts in fostering learning motivation in students with disabilities at SLB Samudra Terra Athena. This research uses a qualitative approach with descriptive methods, with data collection techniques through interviews, observation, and documentation during the research. The results showed that the strategies used by teachers in fostering learning motivation of students with intellectual disabilities include an individualized approach, the use of customized learning media, providing positive reinforcement, and building emotional closeness with students. These strategies are proven to increase students' engagement and interest in learning. This finding confirms the importance of teacher creativity in creating personalized and empathic learning approaches in special education.
References
Harahap, R., & Pohan, S. (2024). Upaya guru dalam meningkatkan minat belajar pada anak berkebutuhan khusus di Sekolah Luar Biasa Padangsidimpuan. Jurnal Kewarganegaraan, 3(1), 139–146. https://doi.org/10.37081/kwn.v3i01.1816
Kurniawan, B., Listiyani, L., Fatimah, S., Minsih, & Ernawati. (2024). Strategi pendidikan inklusi terhadap perkembangan akademik anak berkebutuhan khusus di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 267-279. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.17174
Madjid, N., Romba, S. S., & Latief, F. (2024). Strategi guru dalam mendidik anak berkebutuhan khusus di TKIT Ummul Mu’minin Makassar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4),321-325. https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.23067
Maesaroh, D. L., Sari, N. A., Putri, E. O., & Zulfahmi, M. N. (2024). Strategi pembelajaran program pelayanan individual siswa ABK di SD inklusi. Jurnal Nakula, 3(2). https://doi.org/10.61132/nakula.v3i2.1585
Miles, M. B. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks.
Nurcahyo, I. P., Ramadhani, N. A. P., Wanodiasari, M., & Minsih. (2024). Strategi guru pada penanganan siswa disleksia di sekolah dasar. Satya Widya, 40(2), 190–201. https://doi.org/10.24246/j.sw.2024.v40.i2.p190-201
Prasetyo, T., & Supena, A. (2021). Strategi guru pembimbing khusus untuk meningkatkan fungsi eksekutif peserta didik berkebutuhan khusus autis. Jurnal Basicedu, 5(5), 4236–4246. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1505
Putri, D. Y., Lathifah, A. S., Prasetyo, C. M. A., & Suparmi. (2024). Peran guru dalam meningkatkan keterampilan membaca anak disleksia. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 8(1), 26–36. https://doi.org/10.35706/wkip.v8i01.11578
Ramadhana, R. N. (2020). Tantangan pendidikan inklusi dalam mendidik anak berkebutuhan khusus. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Lambung Mangkurat, 1–10. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/n8rxu
Rasmitadila, W., & Prasetyo, T. (2021). Persepsi guru pembimbing khusus terhadap manfaat model strategi pembelajaran berbasis sistem pembelajaran alamiah otak (SiPAO) bagi siswa berkebutuhan khusus di kelas inklusif. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 87–103. https://doi.org/10.36456/kanigara.v2i1.4756
Sadiyah, H., & Aini, A. N. (2024). Metode pembelajaran tanya jawab untuk meningkatkan pemahaman matematika siswa tuna grahita di SLB Ganda Daya Ananda. Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA dan Pendidikan MIPA, 7(2),71-76. https://doi.org/10.21831/jpmmp.v7i2.50213
Saputra, E., & Harahap, A. Y. M. (2024). Penguatan kemampuan kognitif siswa tuna grahita di SLB Negeri Aceh Tengah. JPMA - Jurnal Pengabdian Masyarakat As-Salam, 4(2), 76–82. https://doi.org/10.37249/jpma.v4i2.845
Sari, D. (2023). Program pelayanan individual dalam pendidikan inklusif. Jurnal Pendidikan Khusus, 7(1), 15–30. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i3.456
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.
Sutisna, D. (2021). Strategi pembelajaran untuk anak berkebutuhan khusus. Bandung: Alfabeta.
Uno, H. B. (2020). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Wardhani, M. K. (2020). Persepsi dan kesiapan mengajar mahasiswa guru terhadap anak berkebutuhan khusus dalam konteks sekolah inklusi. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(2), 152–161. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i2.p152-161
Widiyani, I. M., & Harsiwi, N. E. (2024). Peran guru dalam mendukung kemandirian belajar siswa tuna rungu di SLB Ayodya Tulada Surabaya. Student Research Journal, 2(3), 221–230. https://doi.org/10.55606/srjyappi.v2i3.1303
Yulianasari, A., Humaira, M. A., & Effendi, I. (2023). Strategi guru dalam meningkatkan motivasi belajar bagi anak disgrafia. Karimah Tauhid, 2(5), 1661-1674. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v2i5.10047
Yunitasari, S. E., Winarsih, Y., Susanti, N. P. A., & Jannah, R. (2023). Interaksi sosial anak usia dini di sekolah inklusi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 8615–8621. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i11.3155
Zega, S. K. (2024). Strategi guru PAK dalam mengajar siswa disabilitas tuna rungu (tuli). REI MAI: Jurnal Ilmu Teologi dan Pendidikan Kristen, 2(2), 184–192. https://doi.org/10.69748/jrm.v2i2.193
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.