Analisis Tindak Tutur Lokusi pada Video Kuliah Bisnis dalam Kanal YouTube Kuliah Kehidupan
DOI:
https://doi.org/10.59841/intellektika.v3i1.2297Keywords:
speech, act, youTube, channel, life-lectureAbstract
Illocutionary acts are a type of speech act that functions to convey information to the interlocutor and can also be used to perform an action. This research uses a qualitative descriptive method, which utilizes qualitative data and is presented descriptively. This method was chosen because it aligns with the characteristics of qualitative research that emphasizes description without statistical analysis. Qualitative research is a type of research where the results cannot be obtained through statistical procedures or other measurements. This research uses a qualitative descriptive method, which utilizes qualitative data and is presented descriptively. In writing this article, methodological and theoretical approaches are used. The methodological approach applied is qualitative descriptive, while the theoretical approach used is the pragmatic approach. Based on the data analysis results from the Business Lecture video on the YouTube channel Kuliah Kehidupan, locutionary acts in the form of questions, news, information, and commands were found. The benefit of this research is to expand understanding and knowledge about locutionary acts.
References
Adriesty, S. L., Lailika, & Purwo, Y. U. (2020). Analisis tindak tutur representatif dalam podcast Deddy Corbuzier dengan Nadiem Makarim-Kuliah tidak penting? Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 97–109. https://doi.org/10.31943/bi.v5i2.70
Afham, M. N., Purwo, A., & Utomo, Y. (2021). Tindak tutur direktif dalam drama musikal Tonightshow “Ternyata bawang goreng lebih laku daripada bawang bombay.” In Maret, 3(1).
Agustina, R., & Simarmata, M. Y. (2022). Tindak tutur lokusi dalam novel Tentang Kamu karya Tere Liye. Jurnal Sastra Indonesia, 11(2), 110–114. https://doi.org/10.15294/jsi.v11i2.58546
Aini, & Utomo, Y. P. (2022). Indonesian Journal of Conservation, 11(2), 93–102. https://doi.org/10.15294/ijc.v11i2.40707
Amalia, F. F., Ramadhanti, G. O., Rahayu, A., Hamdani, M. T., Rahmawati, I., Utomo, A. P. Y., & Kesuma, R. G. (2024). Analisis tindak tutur lokusi pada daftar putar “Kisah Tokoh Inspiratif” dalam kanal YouTube Zenius. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(1), 236–260. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.304
Amrina, R., Fitroh, A., Hidayah, E., Kusumaningrum, N. L., Ramadhan, S. D., Utomo, A. P. Y., & Kesuma, R. G. (2024). Analisis tindak tutur ilokusi pada video pembelajaran pidato Bahasa Indonesia dalam kanal YouTube “Literasi Untuk Indonesia.” Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(2), 45–63. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i2.398
Andini, D. A., Setyaningrum, A., & Utomo, A. P. Y. (2022). Prawara: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2). http://jos.unsoed.ac.id/index.php/jpbsi/index
Azman, & Fajra. (2020). Analisis tindak tutur bahasa Nias: Sebuah kajian pragmatik.
Cahyo. (2022). 675-Article Text-2746-1-10-20221024 (1).
Damayanti, V. A., Permatasari, I. O., Bagus, K., Zelig, Y., Pramana, H. R., Purwo, A., & Utomo, Y. (n.d.). Analisis tindak tutur lokusi pada video pembelajaran di daftar putar “Bahasa” dari channel Pahamify. Jurnal Sinestesia, 12(2). https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/241
Dewi, F. R., Nabila, A. A., Az-zahroh, F. S., Murdiyanti, A., Utomo, A. P. Y., Anam, Z., & Kesuma, R. G. (2024). Analisis tindak tutur lokusi pada unggahan video self improvement dalam akun Instagram Hawaariyyun. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan, 2(2), 01–18. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i2.393
Ellyawati, H. C. (2011). Analisis wacana kritis teks berita kasus terbongkarnya perlakuan istimewa terhadap terpidana suap Arthalyta Suryani pada media online: Vol. III (Issue 1).
Fadilah, N. (2019). Analisis tindak tutur dalam ceramah KH Anwar Zahid. Jurnal Ilmiah SARASVATI, 1(1).
Faroh, S., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis tindak tutur ilokusi dalam vlog Q&A sesi 3 pada kanal YouTube Sherly Annavita Rahmi. UNDAS: Jurnal Hasil Penelitian Bahasa dan Sastra, 16(2), 311. https://doi.org/10.26499/und.v16i2.2793
Fitriah, F. (2017). Analisis tindak tutur dalam novel Marwah di Ujung Bara karya R.H. Fitriadi.
Hasanah, N., & Artikel, I. (2022). Analisis tindak tutur lokusi dalam konten YouTuber. 7(1), 85. https://doi.org/10.31764/telaah.vXiY.7422
Kandam, B. A., Widyadhana, W., Ismiyanti, M., Aziz, I. A., Ardiansyah, R., Ridho Susanti, R. F., & Utomo, A. P. Y. (2024). Analisis tindak tutur lokusi pada daftar putar video pembelajaran Bahasa Indonesia dalam kanal Revi Nurmeyani. Sintaksis: Publikasi Para Ahli Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(1), 45–62. https://doi.org/10.61132/sintaksis.v2i1.247
Manesa, O., Siagian, I., Selatan, J., Khusus, D., & Jakarta, I. (2023). Tindak tutur lokusi dalam film Cinta Laki-Laki Biasa karya Asma Nadia. Journal on Education, 05(04), 12965–12973.
Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, J., Sari, A., Setyowati, A., Kusuma, T., Buono, A., & Utomo, A. P. Y. (2023). Hortatori tindak tutur lokusi di kanal YouTube Arisa Nur Aini. https://journal.unindra.ac.id/index.php/hortatori/index
Prayoga, A. D., Virdos, N. S., Rahmawati, N., Anindhita, Y., Hanan, M. J., Purwo, A., & Utomo, Y. (2021). Analisis tindak tutur ekspresif video edukasi “Waste Management” pada saluran YouTube DITJEN PSLB3 KLHK. Jurnal Kopula, 3.
Putri, F. R., Anggraini, W., & Utomo, A. P. Y. (2022a). Prawara: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1). http://jos.unsoed.ac.id/index.php/jpbsi/index
Wulaningsih, T., Hidayanti, N., Fitriani, N. M., Maharani, S. D., Nabila, J. A., Utomo, A. P. Y., & Wicaksono, A. (2024). Analisis tindak tutur lokusi pada konten review handphone dalam kanal YouTube GadgetIn. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 3(1), 21–40. https://doi.org/10.55606/jurribah.v3i1.2602
Zafiera, F. D., Anugerah, S. K., Huwaida, J. H., Zatayumnia, N. A., Satiti, T. C. C., Pramesti, E. G., & Utomo, A. P. Y. (2024). Analisis tindak tutur ekspresif dan direktif dalam pembelajaran berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka dalam kanal YouTube Catatan Guru Muda. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 2(1), 187–215. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i1.251
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.