Pengaruh Lingkungan Belajar dan Dukungan Teman Sebaya terhadap Hasil Belajar Mahasiswa

Authors

  • Indah Susanty Universitas Negeri Jakarta
  • Marsofiyati Marsofiyati Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i6.1924

Keywords:

Learning Environment, Peer Support, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to analyze the effect of learning environment and peer support on student learning outcomes in the Office Administration Education Study Program in 2022, Faculty of Economics, State University of Jakarta. this research is based on the importance of these factors in determining student learning outcomes. This research uses a quantitative approach with descriptive associative methods. The data were obtained by distributing questionnaires with a sample of 45 students as respondents and the data that had been obtained were then processed with data analysis techniques using SPSS. The results of this study indicate that the learning environment has a positive and significant influence on student learning outcomes with a coefficient value of 0.313 and p < 0.001. In addition, peer support also contributes significantly to student learning outcomes, with a coefficient of 0.486 and p < 0.001. The F-test showed that both variables simultaneously had a significant effect on student learning outcomes (F-count = 74.086, p < 0.001). The findings imply that creating a conducive learning environment and increasing support from peers can be effective strategies to improve student learning outcomes. This study is expected to be a reference for educators in designing more effective learning strategies.

References

Aditya, K. J., & Malik, R. (2022). Hubungan lingkungan belajar dengan prestasi belajar mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Tarumanagara. Tarumanagara Medical Journal, 4(1), 106-111.

Alhafid, A. F., & Nora, D. (2020). Kontribusi dukungan sosial orang tua dan peran teman sebaya terhadap hasil belajar sosiologi siswa kelas X dan XI di SMA Negeri 2 Bengkulu Selatan. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(4), 284-300.

Azizah, C. (2022). Implemetasi Metode Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas IV Di SD Islam Maarif Sukorejo. 4(1), 1–23.

Beno, J., Silen, A. ., & Yanti, M. (2022). Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar. Braz Dent J., 33(1), 1–12.

Damanik, B. E. (2019). Pengaruh fasilitas dan lingkungan belajar terhadap motivasi belajar. Publikasi Pendidikan, 9(1), 46.

Furqon, B. W. (2018). Pengaruh pemanfaatan teknologi informasi, perpustakaan dan lingkungan kampus terhadap prestasi belajar. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 7(4), 346-353.

JASMINE, K. (2014). Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu, 2012, 14–35.

Kasanah, A. R., Amrullah, A. F., Muhdiyah, A. F., Maryono, I., Maulidya, P., Pradana, S. H. N., ... & Aryaaditama, D. P. (2024). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Jurusan Manajemen Angkatan 2023 di Universitas Negeri Semarang. Jurnal Majemuk, 3(3), 496-508.

Keliat, J., Gule, Y., & Barus, E. P. (2024). PENGARUH LINGKUNGAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR IPS KELAS V SD SWASTA METHODIST BERASTAGI. Jurnal Pendidikan Simalem (JPSM), 3(1), 17-22.

Khoiriyah, A. N. (2024). Mengoptimalkan Hasil Belajar: Pengaruh Efikasi Diri dan Teman Sebaya pada Mahasiswa Universitas Negeri Jakarta. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(1), 73-88.

Maharani, E. M., & Indriyani, D. (2024). PENGARUH LINGKUNGAN BELAJAR KAMPUS TERHADAP PRESTASI BELAJAR MAHASISWA. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(6), 435-441.

Majid, C. A. S., Karyaningsih, R. P. D., & Sariwulan, R. T. (2023). Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Interaksi Teman Sebaya Terhadap Kesiapan Belajar Mahasiswa. Berajah Journal, 3(1), 47-58.

Manurung, C. V. R., & Sihombing, S. (2024). PENGARUH TEMAN SEBAYA DAN LINGKUNGAN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR IPS SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 7 PEMATANGSIANTAR TAHUN AJARAN 2023/2024. JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH, 2(3), 748-757.

Maulana, I., & Imallah, R. N. (2018). Hubungan Dukungan Teman Sebaya dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Semester III Program Studi Ilmu Keperawatan Universitas ‘Aisyiyah Yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas' Aisyiyah Yogyakarta).

Mubarak, H., & Krisnanda, K. (2019). Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Dalam Matakuliah Akuntansi Pemerintah. JAS (Jurnal Akuntansi Syariah), 3(2), 251-258.

Naibaho, H., & Adi, F. (2010). Pengaruh lingkungan kampus terhadap motivasi belajar mahasiswa (studi kasus Universitas Pelita Harapan Surabaya). Jurnal Manajemen Pemasaran, 5(1), 22-26.

Purba, V. Y., Sitorus, D. P. M., & Sirait, P. H. N. (2023). Pengaruh Teman Sebaya Dan Lingkungan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas IX DI SMP Negeri 6 Pematang Siantar Tahun Ajaran 2023/2024. JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH, 1(2), 696-707.

Soraya, S., & Alizza, N. N. (2023). Pengaruh Lingkungan Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 41-56.

Subagio, S., Muliyani, S. E., & Muliadi, A. (2023). Pengaruh Lingkungan Kampus Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 8(2), 275-284.

Syahrudin, S. (2019). Pengaruh efikasi diri dan dukungan sosial teman sebaya terhadap prestasi belajar. Cognicia, 7(4), 507-526.

Utami, E. W. (2020). Kendala dan peran orangtua dalam pembelajaran daring pada masa pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 3, No. 1, pp. 471-479).

Downloads

Published

2024-10-28

How to Cite

Indah Susanty, & Marsofiyati Marsofiyati. (2024). Pengaruh Lingkungan Belajar dan Dukungan Teman Sebaya terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(6), 12–28. https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i6.1924