Pengaruh Penambahan Spring Plate dengan Variasi Berat Roller Pulley Primary Terhadap Daya dan Torsi Pada Sepeda Motor 110 Cc
DOI:
https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i5.1573Keywords:
Pulley primary, spring plate, power, torqueAbstract
The problem of automatic performance where as the vehicle ages, engine performance will decrease, resulting in the vehicle being difficult to pass uphill terrain because it requires power and torque is needed to make the motorcycle more responsive. This study aims to compare the effect of the addition of spring plates with the variation in the weight of the primary roller pulley on power and torque on 110 cc motorcycles. In this study, using experimental research with quantitative methods, the researcher to obtain the data will conduct tests using a dynotest tool. The addition of a spring plate to the primary pulley affects power and torque. The highest power is produced at a 7-gram roller weight of 5.94 HP and the highest torque produced is 5.65 N.m. Then the highest power is generated at a 9-gram roller weight of 6.12 HP and the highest torque is 5.79 N.m. The highest power is generated at an 11-gram roller weight of 6.04 HP and the highest torque is 5.97 N.m.
References
Akhmadi, A. N., & Usman, M. K. (2021). Analisis Pengaruh Berat Roller Standard Dan Racing Pada Sistem Cvt Terhadap Rpm Sepeda Motor Honda Beat Pgm-Fi Tahun 2015. Jurnal Rekayasa Material, Manufaktur Dan Energi, 4(1), 22–31.
Anggoro, G. B. (2022). PENGARUH PERUBAHAN SUDUT JALUR ROLLER DAN VARIASI UKURAN V-BELT CVT TERHADAP TORSI SEPEDA MOTOR 110 CC. Politeknik Negeri Malang.
Bramastyo, A. J. (2023). ANALISIS PENGARUH SUDUT PULLEY DAN BERAT ROLLER TERHADAP DAYA DAN TORSI PADA MOTOR MATIC MODIFIKASI 110CC, 1*(1)*, 41–48.
Dirta, F. Y., & Firdaus, A. H. (2023). ANALISIS PENGARUH PERUBAHAN PANJANG SPACER TERHADAP TORSI SEPEDA MOTOR 110 cc, 2*(1)*, 175–180.
Fajrin, A. R. (2017). RANCANG BANGUN KOPLING SENTRIFUGAL PADA TURBIN ANGIN PEMBANGKIT LISTRIK.
Juliansyah, S. (2018). Pengaruh Perlakuan Panas Dengan Media Pendingin Coolant Radiator Pada Ketangguhan Dan Kekerasan Pisau Mesin Pemotong Rumput. Teknik Mesin. Fakultas Teknik, Universitas Islam Riau, 1–23.
Rahmadani, F. (2021). Pengaruh penggunaan roller racing terhadap torsi dan daya hoda vario tahun 2019. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 3(2), 6.
Rantetampang, T. A. (2021). PENGARUH VARIASI SUDUT PRIMARY PULLEY TERHADAP DAYA DAN TORSI PADA SEPEDA MOTOR MATIC 110 CC. Politeknik Negeri Malang.
Salam, R., Dinas, T., Kerja, D., Transmigrasi, B., Latihan, K., Provinsi, K., & Selatan, P. M. (2016). PENGARUH PENGGUNAAN VARIASI BERAT ROLLER PADA SISTEM CVT (CONTINUOUSLY VARIABLE TRANSMISSION) TERHADAP PERFORMA SEPEDA MOTOR HONDA BEAT 110cc TAHUN 2009, 1–6.
Sarah, A. R. I. (2019). Bab 1 pendahuluan. Pelayanan Kesehatan, 2015, 3–13. Retrieved from http://repository.usu.ac.id/bitstream/123456789/23790/4/Chapter%20I.pdf
Sinatrya, A., & Purwoko. (2022). PENGARUH VARIASI MASSA ROLLER DAN UKURAN V-BELT CVT TERHADAP DAYA DAN TORSI MOTOR MATIC 125 CC, 1*(1)*, 19–25.
Tanjung, B. A., Martias, M., & Andrizal, A. (2014). Pengaruh Lebar V-Belt Terhadap Konsumsi Bahan Bakar Pada Sepeda Motor Yamaha Mio Soul Tahun 2011. Automotive Engineering …, 3(2)*, 1–8. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/poto/article/view/915
Wahidin, R. N. (2022). PENGARUH PANJANG JALUR ROLLER PADA SLIDING PRIMARY SHEEVE DAN MENGGUNAKAN MASSA ROLLER TERHADAP DAYA DAN TORSI PADA CVT SEPEDA MOTOR 110CC. Politeknik Negeri Malang.
Wibowo, R. A. (2016). Pengujian Pengaruh Perubahan Sudut Primary Pulley Terhadap Daya Dan Torsi Pada Sepeda Motor 4 Langkah Automatic Transmission.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.