Penggunaan Media Bangun Datar dari Kertas Origami terhadap Minat Belajar Peserta Didik pada Materi Mengenal Macam-Macam Bangun Datar di Kelas II SD Katolik Santa Maria Kalabahi

Authors

  • Marta Etding Universitas Tribuana Kalabahi
  • Melki I. Puling Tang Universitas Tribuana Kalabahi
  • Yermia S. Wabang Universitas Tribuana Kalabahi
  • Imanuel Puling Universitas Tribuana Kalabahi

DOI:

https://doi.org/10.59841/inoved.v3i2.2917

Keywords:

Flat-Shaped Media from Origami Paper, Learning Interest, Mathematics

Abstract

This research aims to illustrate the implementation of flat-shaped learning media from origami paper in mathematics learning for grade 2 at St. Maria Kalabahi Catholic Elementary School. This research was conducted to increase students’ learning interest due to the lack of activity during the learning process. Class teachers usually only use PPT and books for learning in the classroom, making the learning process monotonous. The research method used is descriptive quantitative. Data collection techniques use observation and documentation. Data analysis techniques use descriptive quantitative. Based on the results of the research and data analysis, it is concluded that students have enthusiasm and interest in learning, so they can more easily understand the learning material delivered by the teacher. Students are interested in daring to find and discover various flat shapes made from origami paper and stick them to the name column of the flat shape correctly.

References

Antara, P., Dan, K., Bangun, L., Di, D., Lingga, Y., Agustaria, R., Pa, B., Purba, Y. A., & Sitorus, A. M. (2024). Origami sebagai media pembelajaran matematika. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif, 5, 36–41.

Blegur, M. I., Kamengmau, F. D., Gerimu, B. A., Mauring, H., Pati, J. S., Dony, P. M. T., & Tang, M. I. P. (2025). Analisis layanan bimbingan konseling dalam mengatasi masalah kenakalan peserta didik di SD GMIT 02 Kalabahi. AFADA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(1), 67–77.

Charitas, M. (2017). Desain materi bangun datar menggunakan origami berkonteks tangram di SD kelas II. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 33–40.

Khairunnisa, F., Nainggolan, B., Pasaribu, M., Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2024). Pemanfaatan kertas origami sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan kreativitas anak usia dini di TK Al-Fikh Orchad Pendamar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5, 230–240.

Letidena, L., Lonawata, O. M., Wabang, R. B., Loban, J. M., & Tang, M. I. P. (2023). Pendampingan kegiatan literasi di SMP Negeri 2 Kalabahi dalam masa penugasan Program Kampus Mengajar Angkatan IV. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi, 2(2), 230–235.

Munthe, R. (2023). Penerapan origami dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep bangun datar. Jurnal Pendidikan Matematika Dasar, 5(1), 45–52.

Supriyanto. (2018). Konsep dasar media pembelajaran. Journal of Student Research. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993

Tang, M. I. P. (2024). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal identitas trigonometri berdasarkan kriteria Watson (siswa-siswi kelas X SMAN Tamalabang tahun ajaran 2022/2023). Sepren, 6(01), 66–77.

Tang, M. I. P., & Dony, P. M. (2021, Desember). Perkalian menggunakan metode Jarimatika pada siswa kelas III Sekolah Dasar GMIT Abangiwang Desa Bunga Bali Kecamatan Pantar Timur Kabupaten Alor. Dalam Prosiding Seminar Nasional Unimus (Vol. 4).

Tang, M. I. P., & Loban, J. M. (2023). Kriteria kesalahan siswa-siswi kelas X SMA Negeri Tamalabang dalam menyelesaikan soal cerita tentang sistem persamaan linier tiga variabel (SPLTV). ASIMTOT: Jurnal Kependidikan Matematika, 5(01), 1–13.

Tang, M. I. P., Wabang, Y. S., & Tang, A. P. (2022). PKM penanaman konsep dasar penjumlahan dan pengurangan pecahan pada siswa-siswi kelas III di SD GMIT Abangiwang. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 123–132.

Wabang, R. B., Letidena, L., Lonawata, O. M., Loban, J. M., & Tang, M. I. P. (2023). Pendampingan belajar pola bilangan untuk siswa kelas VIII di SMP Negeri 2 Kalabahi. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi, 2(2), 221–229.

Yenifana, G. S., Yame, J. A. L., Tang, M. I. P., Karta, A. S., Lekai, D., Momau, A., & Peni, A. J. (2024). Analisis kedisiplinan guru dan peserta didik di SD GMIT 023 Ruilak. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 4(3), 171–175.

Yusnita, E., & Nurhasanah, R. (2020). Peningkatan minat belajar siswa melalui media origami dalam pembelajaran matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 6(2), 88–95.

Zulfa, A., & Rahmawati, R. (2019). Penggunaan alat peraga manipulatif dalam pembelajaran matematika SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3(1), 12–20.

Zulfikar, M. (2022). Efektivitas media konkret dalam pembelajaran bangun datar di kelas rendah sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(1), 55–62.

Downloads

Published

2025-06-20

How to Cite

Marta Etding, Melki I. Puling Tang, Yermia S. Wabang, & Imanuel Puling. (2025). Penggunaan Media Bangun Datar dari Kertas Origami terhadap Minat Belajar Peserta Didik pada Materi Mengenal Macam-Macam Bangun Datar di Kelas II SD Katolik Santa Maria Kalabahi. Journal Innovation In Education, 3(2), 324–335. https://doi.org/10.59841/inoved.v3i2.2917

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.