Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan LKS Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMAK Setia Bakti Ruteng

Authors

  • Rosalia Mulyani STKIP Sinar Pancasila

DOI:

https://doi.org/10.59841/inoved.v1i2.177

Keywords:

Guided Inquiry Learning Model LKS ( Student Worksheets), Critical Thinking Skills

Abstract

This study aims to determine the effeck of the guided iquiry learning model assisted by LKS on student’s critical thinking skills. This research subjects were students of class X IIS  2 dan   X IIS 4.  The result of the halp of SPSS for windows thorough the Mann Whiney test. The results of the hypothesis test show that thevalue of sig (2 table) is < 0,05 so that H0 is rejected and H1 is accepted. This mean that there is an influence of the guided inquiry learning model assisted by LKS on the by critical thinking skills of X IIS students at SMAK Setia Bakti Ruteng  the N-gain result for the eksperimental clas is 0,80 with the high category while the control class is 0,70 with the medium category. This shows thet there is an influence with the guided inquiry learning model assisted by LKS.

References

Adnyana, G.P. (2012). Keterampilan Berpikir Kritis Dan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Model Siklus Belajar Hipotesis Deduktif. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran. Vol.45 (3) :201-209.

Anam, K. (2016). Pembelajaran Berbasis Inkuiri. Yogyakarta: Pustaka Pelajara.

Arikunto, Suharsimi S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Aswara Sandi. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Video Untuk Meningkatkan Minat Dan Pemahaman Konsep Siswa Sma.:Skripsi Universitas Yogyakarta.

Bagus Ida, Rini Jayanti, Suyidno, Dan Sri Hartini.(2014).“Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Dan Media Pembelajaran Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis”. Jurnal Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, Vol.2 No. 9 Tahun 2014.

Baharudin, Dan Esa Nur Wahyuni. (2007). Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Kus Media.

Dahar, Ratna. (1988). Teori-Teori Belajar. Jakarta: Depertemen Pendidikan Dan Kkebudayaan.

Daniati, Ira. (2010). Penerapan Metode Inkuiri Untuk Meningkatkanhasil Belajar Siswa Kelas Xi Ips Di Sman 2 Pribolinggo. Jurnal Pendidikan. Malang.

Daniati, Ira. (2010). Penerapan Metode Inkuiri Untuk Meningkatkanhasil Belajar Siswa Kelas Xi Ips Di Sman 2 Pribolinggo. Jurnal Pendidikan. Malang.

Dewanti. (2012). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Matematika Sebagai Pendidik Karekter Bangsa Melalui Pemecahan Masalah. Jurnal Tidak Diterbitkan. Yogjakarta :Uin Sunan Kalijaga.

Djanrah Syaiful, B. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Enggen. (2012). Starategi Dan Model Pembelajaran Mengajarkan Konten Dan Keterampilanberpikir Kritis. Jakarta : Erlangga.

Ennis, R.H. (1993). Critical Thinking Assessment. Theory Into Practice. Vol 32, No 3, Hal 179-186.

Fais, Fahrudin. (2012). Thinking Skill Pengantar Menuju Berpikir Kritis. Yogyakarta: Suka Press.

Fisher, Alec. (2008). Berpikir Kritis Sebuah Pengantar. Jakarta: Erlangga.

Faturrahman, Muhamad. (2015). Model-Model Pembelajaran Inovasi. Jogjakarta: Arus Media.

Fisher,Alec. (2008). Berpikir Kritis. Sebuah Pengantar. Jakarta: Erlangga.

Garton. (2005). Inquiry Besed Learning. Willard-11 School District Technologi Integration Academy.

Hamdayana. (2015). Model Dan Pembelajaran Kreatif Dan Berkarakte. Bogor: Ghalia Indonesia.

Hamruni. (2012). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.

Heryanti, Eka. (2015). Pengembangn Ipa Terpadu Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Peserta Didik Smp Kelas Viii Pada Tema Energi Adalah Sumber Kehidupan. Skripsi Program Si Pendidikan Fisika Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan: Institut Agama Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Ikhlasun Dwi Masitoh. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Mia Pada Materi Pencemaran Lingkungan Di Surakarta. Bioedukasi Volume 10, Nomor 1.

Khoirul, Anam. (2016). Pembelajaran Berbasis Inkuiri Metode Dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaja Belajar.

Kowiyah. (2012). Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Dasar Vol 3 No,5.

Mafidatun Ni’mah, Dan Muchlis. (2014). Pengembangan Lks Berorientasi Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X Sma. Jurnal Of Chemical Education Vol 3 No.2 Tahun (2014).

Maria Marianti.. (2016). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Menggunakanmodel Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Larutan Penyangga. Dalam Artikel Penelitian Skripsi Pada Universitas Tanjung Pontianak. Program Studi Pendidikan Kimia.

Mafidatun Ni’mah, Dan Muchlis. (2014). Pengembangan Lks Berorientasi Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X Sma. Jurnal Of Chemical Education Vol 3 No.2 Tahun (2014).

Downloads

Published

2023-06-26

How to Cite

Rosalia Mulyani. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan LKS Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMAK Setia Bakti Ruteng. Journal Innovation In Education, 1(2), 01–11. https://doi.org/10.59841/inoved.v1i2.177

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.