Analisis Kepemimpinan Pendidikan Kompetensi Kepala Sekolah

Authors

  • Vika Widiana Lestari Universitas PGRI Yogyakarta
  • Dhinda Anggita Prameswari Universitas PGRI Yogyakarta
  • Maryani Maryani Universitas PGRI Yogyakarta
  • Rahmawati Rahmawati Universitas PGRI Yogyakarta
  • Bahtiyar Heru Susanto Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1335

Keywords:

Leadership, Principal, Competence

Abstract

This research aims to find out the competence of school principals in educational leadership and examine the leadership competence of school principals who are effective in improving the quality of education. This research uses qualitative methods with data collection and analysis techniques by searching for literature through several books and scientific articles as well as other trusted sources. A leader is a figure who can be trusted and fosters a strong sense of loyalty towards his teammates. Leadership is one of several factors that determine an organization's ability to succeed. The principal is the person who leads the school. Effective leadership to organize, motivate, and influence leadership in organizations, which also summarizes performance and success. As an action, leadership functions to help achieve previously established work programs. Leaders encourage their subordinates to do things. According to Hersey and Blanchard, the four main dimensions of the principal's role are delegation, coaching, direction, and support. Becoming a school principal is not easy, because a school principal has various responsibilities and roles, one of which is being a strict school principal.

References

Alapján-, V. (2016). Gaya Kepemimpinan. 1(1), 1–23.

Anggraini, M., Samosir, F. S., & Nihaya, W. (2022). Pelatihan Kepemimpinan Bagi Kepala Sekolah (Melalui Kajian Teori-Teori Kepemimpinan Yang Sesuai Diterapkan Untuk Sekolah). Abdi Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 10–17.

Annisa, D. (2022). Jurnal Pendidikan Dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358.

Bashori. (2017). Konsep Kepemimpinan Dalam Pendidikan Islam. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 156–192. Https://Ojs.Staituankutambusai.Ac.Id/Index.Php/Hikmah/Article/View/54

Darma, H., & Julkifli, J. (2021). Kepala Sekolah Sebagai Administrator Dan Supervisor Di Lingkungan Sekolah. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 38–45.

Fitri, A. A., & Permatasari, T. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah. 2, 669–677.

Ilham, I. (2021). Kebijakan Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan Pkm Bidang Ilmu Pendidikan), 2(3), 154–161.

Ismayani, A. I., Niswaty, R., & Darwis, M. (2015). Peranan Kepala Sekolah Sebagai Leader Di Sma Negeri 8 Kabupaten Bulukumba. Ad’ministrare, 2(2), 101–107.

Istikomah, Management, M., & Mercu, U. (2014). Model Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah. 12030204039, 322–333.

Juwita, M. (2016). Pengaruh Budaya Organisasi, Komitmen Guru, Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Smp Negeri 03 Mukomuko. Jakarta: Pascasarjana Magister Manajemen Pendidikan Universitas Terbuka.

Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran Dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 194–201.

Khadijah. (2016). Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan Islam Sekolah Tinggi Agama Islam Jam ’ Iyah Mahmudiyah Tanjung Pura.

Kurnianingsih, E. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Indonesian Journal Of Education Management & Administration Review, 1(1), 11–18.

Manora, H. (2019). Peranan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 1(1), 119–125.

Minsih, M., Rusnilawati, R., & Mujahid, I. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Sekolah Berkualitas Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 6(1), 29–40.

Nilda, N., Hifza, H., & Ubabuddin, U. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 12–18.

Putra, J. A. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Inovator Di Sekolah Menengah Pertama Negeri Kota Pariaman. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 347–355.

Setiyati, S. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja, Dan Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 22(2), 200–206.

Sukatin, Munawaroh, R., Marcela, S., Andriyani, R., Margarita, S., Sundafa, S. P., & Maftuha, R. (2022). Teori Dan Fungsi Kepemimpinan Dalam Dunia Pendidikan. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 120–128.

Syakdiyah, S. H., & Romzi, M. (2023). Strategi Kepala Sekolah Sebagai Leader Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan Sd Insan Terpadu Paiton Probolinggo Dan Min 1 Probolinggo Melalui Customer Intimacy. Aafiyah: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(02), 128–139.

Syarifudin, A., Uliya, T., & Widiastuti, N. (2023). Implementasi Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Sekolah Smk Muktazam Gisting. Unisan: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan, 02(03), 500–509.

Published

2024-06-17

How to Cite

Vika Widiana Lestari, Dhinda Anggita Prameswari, Maryani, M., Rahmawati Rahmawati, & Bahtiyar Heru Susanto. (2024). Analisis Kepemimpinan Pendidikan Kompetensi Kepala Sekolah. Journal Innovation In Education, 2(3), 12–22. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1335

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)