Pengaruh Promosi dan Lokasi terhadap Keputusan Pembelian Rumah pada PT Harmony Land Group di Kota Depok
DOI:
https://doi.org/10.59841/glory.v3i4.3066Keywords:
consumer behavior, Location, Promotion, promotion strategy, Purchase DecisionAbstract
Competition in the property industry requires development companies to implement the right marketing strategy to attract consumer interest. Effective promotion and strategic location selection are important factors in influencing home buying decisions. This study aims to determine how much influence promotion and location have, both partially and simultaneously, on house purchase decisions at PT Harmony Land Group in Depok City. The research method used is a quantitative approach with purposive sampling technique on 63 respondents. Data collection was carried out through questionnaires, observations, and literature studies, and analyzed using SPSS version 25 through validity, reliability, classical assumption, multiple linear regression, t test, and F test tests. The results showed that promotion has a significant effect on purchasing decisions (sig. 0.000 < 0.05; t count 6.231 > t table 2.00030), as well as location (sig. 0.028 < 0.05; t count 2.252 > t table 2.00030). Simultaneously, promotion and location have a significant effect on purchasing decisions with a calculated F value of 25.949> F table 2.39 and a significance of 0.000 <0.05. This finding confirms that optimal promotion and strategic location can increase house purchase decisions.
References
Ardila, Y., & Maulana, Y. S. (2023). Pengaruh Promosi Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Kredit Pemilikan Rumah (Kpr) Perumahan Griya Azzahra Kota Banjar. Jurnal Ilmiah ADBIS (Administrasi Bisnis), 8(Vol. 8 No. 1 (Agustus 2023) 38-49), 38–49.
Badan Pusat Statistik. (2025). Kota Depok Dalam Angka 2025. https://depokkota.bps.go.id/id/publication/2025/02/28/3afc7179869757450705db62/kota-depok-dalam-angka-2025.html
Banurea, S. A., & Aisyah, S. (2022). Pengaruh Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Kantin UIN Sumatera Utara). Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis, dan Sosial (EMBISS), 2(2), 555–560. https://embiss.com/index.php/embiss/article/view/146
Cyinthia, D., Hermawan, H., & Izzudin, A. (2022). Pengaruh Lokasi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Adminsitrasi dan Pelayanan Publik, 9(Volume IX Nomor 1, 2022).
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hasanawi, M., & Imsyar, S. I. (2022). PENGARUH PROMOSI, PREFERENSI HARGA DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN OBAT BETADINE SOLUTION PADA PT. DOS NI ROHA KOTA BANDUNG. JEMBA Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 1(Vol.1, No.6, Nopember 2022), 973–984.
Hidayati, S. N., Rachmawati, E., Septin Muji, T. R., & Yusnar Kharismasyah, A. (2023). Pengaruh citra merek, harga, kualitas produk dan gaya hidup terhadap keputusan pembelian. INOVASI: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Manajemen, 19(Vol. 19 No. 1 (2023): Februari), 209–222. https://doi.org/https://doi.org/10.30872/jinv.v19i1.2475
Imanulah, Ri., Andriyani, I., & Melvani, Nanda. F. (2022). Pengaruh Citra Toko, Varian Produk Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pada Restoran Pancious Soma Palembang. Jurnal Ekombis Review – Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 10(Vol. 10 No. 1), 285–295. https://doi.org/https://doi.org/10.37676/ekombis.v10i1
Lesmana, I. S., Bahits, A., & Adiswanse, J. (2022). Promosi Dan Fasilitas Serta Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Pada Perumahan Persada Banten. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 5(1), 515–525. https://doi.org/10.36778/jesya.v5i1.590
Machali, I. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif (A. Q. Habib, Ed.). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Nasir, T. M. B., Priyono, A. A., & Sholehuddin, S. (2023). Pengaruh Iklan Sosial Media, Influencer Marketing, dan Electronic Word-of-Mouth terhadap Keputusan Pembelian Produk Kecantikan Avoskin (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Malang). e – Jurnal Riset Manajemen, 12.
Paramita, R. W. D., Rizal, N., & Sulistyan, R. B. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif (3rd ed.). Widya Gama Press.
Prasetyo, I. A., & Santoso, H. B. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Café Kala Seduh Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, Vol 12 No 4 (2023): Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen.
Priadana, S., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books.
Rahman, A. (2022). Pengaruh Harga dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Rumah Subsidi. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Bisnis, 6.
Reppi, L. V. Y., Moniharapon, S., & Loindong, S. S. R. (2021). Bauran Promosi Dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Grabfood (Study Pada Pengguna Jasa Grabfood Di Kota Manado Pada Masa Pandemi Covid-19). 1482 Jurnal EMBA, 9(Vol. 9 No.3 Juli 2021, Hal. 1482-1490), 1482–1490.
Sahir, S. H. (2021). Metodologi Penelitian. Penerbit Kbm Indonesia. www.penerbitbukumurah.com
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif, dan R&D (Sutopo, Ed.; 2nd ed.). Penerbit Alfabeta Bandung.
Sukwika, T. (2023). Menentukan Populasi dan Sampling. Metode Penelitian (Dasar Praktik dan Penerapan Berbasis ICT). PT. MIFANDI MANDIRI DIGITAL. https://www.researchgate.net/publication/373137498
Susanti, E. D., Istiawati, F. E., Siregar, H. I., Nurwati, P. K., & Supratikta, H. (2022). Pengaruh Promosi Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Pt Permata Elok Di Bekasi. Jurnal PERKUSI: Pemasaran, Keuangan,& Sumber Daya Manusia, VOLUME 2, NOMOR 3, JULI 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Global Leadership Organizational Research in Management

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





