Kepuasan Wisatawan Sebagai Indikator Kunci dalam Meningkatkan Daya Saing Pariwisata Bangka Belitung

Authors

  • Gustian Audi Universitas Bangka Belitung
  • Lestari Lestari Universitas Bangka Belitung
  • Indah Noviyanti Universitas Bangka Belitung

DOI:

https://doi.org/10.59841/glory.v3i3.2817

Keywords:

Bangka Belitung, Tourism Competitiveness, Tourism Experience, Tourist Satisfaction

Abstract

Tourism is a sector that contributes significantly to economic growth in Bangka Belitung. This article explores the level of visitor satisfaction as a key indicator in improving the competitiveness of the tourism sector in this region. This study applies a mixed approach, combining quantitative methods to gain in-depth insights into the factors that influence visitor satisfaction. Through a survey involving 100 respondents who visited various destinations in Bangka Belitung, the results show that service quality, natural beauty, and adequate facilities have a positive effect on tourist satisfaction. High satisfaction not only encourages tourists to return, but also increases word-of-mouth recommendations, which are very important in tourism marketing. In addition, with increased satisfaction, the competitiveness of tourism in this area is also raised, making it more attractive compared to other destinations. This study recommends that tourism managers focus on improving service quality, infrastructure development, and ongoing promotion to attract more tourists. Thus, tourist satisfaction is not only a goal, but also an important strategy in strengthening Bangka Belitung's position as a competitive tourist destination.

References

An Nisaa, F. P. (2021). Pengaruh atraksi, aksesibilitas, dan amenitas terhadap kepuasan wisatawan berkunjung di Pantai Pasir Padi (Doctoral dissertation, STP AMPTA Yogyakarta).

Badan Pusat Statistik Provinsi Kepulauan Bangka Belitung. (2025, Mei 6). Jumlah perjalanan wisatawan nusantara menurut kabupaten/kota tujuan, 2025. Diakses 2 Juni 2025, dari https://babel.bps.go.id/id/statistics-table/2/MTE3OSMy/jumlah-perjalanan-wisatawan-nusantara-menurut-kabupaten-kota-tujuan.html

Cantika, P., & Djunaid, I. S. (2023). Pengaruh daya tarik terhadap berkunjung ulang melalui kepuasan pengunjung. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 9278–9286.

Carmila, C., Salim, K., & Pratiwi, F. D. (2021). Analisis kesesuaian wisata pantai dan kepuasan wisatawan terhadap pelayanan fasilitas di Pantai Batu Berdaun, Kabupaten Bangka. Akuatik: Jurnal Sumberdaya Perairan, 15(1), 62–74.

Fitriansyah, H., Andesita, N., & Zulkia, D. R. (2023). Tingkat kepuasan wisatawan terhadap fasilitas pariwisata di Pantai Matras, Kabupaten Bangka. Jurnal Manajemen Perhotelan dan Pariwisata, 6(2), 461–467.

Gustaf Leonandri, D., Putranto Riau, D., & Listiani, T. (n.d.). Evaluasi dari kebijakan pariwisata Geopark dan strategi untuk meningkatkan jumlah wisatawan yang berkunjung ke Kabupaten Belitung. Jurnal Ilmiah Pariwisata. http://jurnalpariwisata.stptrisakti.ac.id/index.php/JIP/index

Handayani, S., Wahyudin, N., & Khairiyansyah, K. (2019). Fasilitas, aksesibilitas dan daya tarik wisata terhadap kepuasan wisatawan. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 20(2), 123–133.

Hutagalung, S., Poernomo, M. H., Riadi, D., & Rudiyanto, R. (n.d.). Kajian indeks daya saing destinasi pariwisata di Kabupaten Manggarai Barat. Politeknik eLBajo Commodus, Nusa Tenggara Timur, Indonesia.

Islahuddin. (2021). Ekonomi pariwisata. Yayasan Kita Menulis. https://repository.poltekparmakassar.ac.id/464/1/Ekonomi%20Pariwisata.pdf

Jurnal JAMAN. (2022). Strategi pemasaran yang diterapkan di Hotel Santika Kepulauan Bangka Belitung dalam meningkatkan kualitas pelayanan dan kepuasan konsumen. Jurnal JAMAN, 2(3), 36–42.

Mujahid, L. M. A., & Syafirah, N. M. (2024). Analisis daya saing pariwisata Kabupaten Cilacap menggunakan metode Competitiveness Monitor. Jurnal LINEARS, 7(2), 117–126.

Retnasary, M., Setiawati, S. D., Fitriawati, D., & Anggara, R. (2019). Pengelolaan media sosial sebagai strategi digital marketing pariwisata. Jurnal Kajian Pariwisata, 1(1).

Santoso, F., Faisol, Haryansyah, S. E., & Universitas Nazhatut Thullab Al-Muafa Sampang. (n.d.). Pengaruh kualitas layanan dan inovasi produk terhadap kepuasan pelanggan dalam meningkatkan daya saing UMKM di sektor pariwisata.

Situmorang, J. M. H., Angelina, F., & Yuliantoro, N. (2021). Hubungan antara citra kuliner dan kepuasan wisatawan terhadap loyalitas destinasi Pulau Bangka. Bogor Hospitality Journal, 5(2).

Zahira, T. Z., Patabang, M., & Rahmani, N. I. (2024). Strategi pengembangan ekowisata Pantai Lampu, Kecamatan Lepar, Kabupaten Bangka Selatan. Pertanian, Kelautan, dan Biosains Tropika, 6(3).

Downloads

Published

2025-06-09

How to Cite

Gustian Audi, Lestari Lestari, & Indah Noviyanti. (2025). Kepuasan Wisatawan Sebagai Indikator Kunci dalam Meningkatkan Daya Saing Pariwisata Bangka Belitung. Global Leadership Organizational Research in Management, 3(3), 13–28. https://doi.org/10.59841/glory.v3i3.2817

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.