Pengaruh Komunikasi Pemasaran dan Kepercayaan Terhadap Minat Masyarakat Menggunakan Tabungan Smart IB pada PT. Bank Sumut Syariah Cabang Marelan Raya

Authors

  • Irma Verawati Universitas Potensi Utama
  • M.Abrar Kasim Hutagalung Universitas Potensi Utama

DOI:

https://doi.org/10.59841/excellence.v3i1.2317

Keywords:

Marketing Communication, Trust, Public Interest

Abstract

This research aims to determine and analyze the influence of marketing communications and trust on people's interest in using smart Ib savings at Bank Sumut Syariah Kcp Marelan Raya. The research methodology used is quantitative research using a sampling technique using a saturated sample with a total of 100 respondents. The data collection technique uses a questionnaire processed using SPSS version 26 for Windows. Data analysis uses multiple linear regression. Based on partial research results, the marketing communication variable has a positive and significant effect on people's interest in using Smart Ib savings with a calculated t value of 20,037 > 1.984 and a significant value of 0.000 < 0.05, and trust does not have a positive and significant effect on people's interest in using Smart Ib savings with a value of t count is 0.643 < 1.984 and the significant value is 0.522 > 0.05. And simultaneously it shows that the marketing communication and trust variables have a significant and positive effect on people's interest in using Smart Ib savings with a calculated f value of 205,431 > f table 2.70 and a significant value of 0.000 < 0.05

References

Aisyah, S. (2020). Analisis kepercayaan dan kualitas pelayanan terhadap minat pembelian secara online pada Hilma Olshop (Thesis, Universitas Islam Kalimantan MAB). http://eprints.uniska-bjm.ac.id/id/eprint/1854

Akib, S., dkk. (2023). Komunikasi bisnis. Lombok Barat: Sevai Literindo Kreasi.

Alimin, E. (2022). Manajemen pemasaran (Kajian pengantar di era bisnis modern). Mataram: Penerbit Seval.

Amanda, F., & Hutagalung, M. A. K. (2024). Pengaruh logo halal, atribut Badan Pengawas Obat dan Makanan (BPOM) dan electronic word of mouth terhadap keputusan pembelian liptint Barenbliss di Kota Medan (Studi kasus konsumen di Toko Lollipop Kosmetik). Innovative: Journal of Social Science Research, 4(1), 6111-6125.

Anang, M. (2019). Komunikasi pemasaran. Surabaya: CV. Penerbit Qiara Media.

Ansyari, M. (2021). Pengaruh komunikasi pemasaran terhadap minat konsumen pada PT Smart Techtex. Skripsi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 1-68.

Apriantoro, M. S. (2023). Tafsir ayat muamalah. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Atieq, M. E. (2022). Pengaruh kemudahan penggunaan, manfaat dan resiko terhadap minat nasabah menggunakan mobile banking Bank Syariah (Survey pada mahasiswa perbankan syariah IAIN Syekh Nurjati Cirebon). Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 2(1), 400-423.

Chotifah, Y. (2018). Peningkatan minat menabung di Bank Syariah melalui program office channeling. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1), 65-75.

Darmawangsa, B. G. (2015). Pengaruh komunikasi pemasaran terpadu dan ekuitas merek terhadap loyalitas nasabah. Manajemen Unud, 4(8), 2171.

Dhiah, A. M. (2010). Analisis pengaruh kepercayaan dan kepuasan terhadap loyalitas nasabah tabungan Bank Mega Semarang. Skripsi Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro Semarang, 18.

Efendy, A. M. (2019). Analisis pengaruh harga, promosi, kepercayaan dan karakteristik konsumen terhadap keputusan pembelian konsumen pada 212 Mart di Kota Medan. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Kewirausahaan, 1(1), 165-173.

Ernos, J. D. (2021). Pengaruh manfaat, kepercayaan dan kemudahan penggunaan terhadap minat nasabah menggunakan layanan mobile banking pada PT. Bank Pembangunan Daerah Sumatera Barat Cabang Koto Baru, Dharmasraya. Jurnal Manajemen Universitas Bung Hatta, 16(2), 115-125.

Malau, P. P., & Hutagalung, M. A. K. (2024). Analisis penerapan manajemen risiko pada pembiayaan kredit kepemilikan rumah (KPR) syariah di PT. Bank Sumut Kantor Cabang Syariah Medan. Management, Accounting, Islamic Banking and Islamic Economic Journal, 2(1), 218-229.

Ningrum, I. W., & Hutagalung, M. A. K. (2024). Pengaruh kualitas pelayanan, promosi dan lokasi terhadap minat nasabah dalam menggunakan layanan pembiayaan KPR fasilitas likuiditas pembiayaan perumahan (FLPP) di PT. Bank Sumut Syariah KCP Karya. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(1), 7704-7718.

Ridwan, M., Hutagalung, M. A. K., Riski, B., & Rambe, R. Analisis pengaruh pembiayaan musyarakah, dana pihak ketiga terhadap profitabilitas Bank Sumut Syariah Medan.

Downloads

Published

2025-01-28

How to Cite

Irma Verawati, & M.Abrar Kasim Hutagalung. (2025). Pengaruh Komunikasi Pemasaran dan Kepercayaan Terhadap Minat Masyarakat Menggunakan Tabungan Smart IB pada PT. Bank Sumut Syariah Cabang Marelan Raya . Journal Economic Excellence Ibnu Sina, 3(1), 123–135. https://doi.org/10.59841/excellence.v3i1.2317

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.