Analisis Penerapan Strategi Pemasaran Terhadap Jumlah Tabungan pada PT. Bank Sumut Syariah Kantor Cabang Pembantu Marelan Raya

Authors

  • Rani Nasution Universitas Potensi Utama
  • Rahmat Kurniawan Universitas Potensi Utama

DOI:

https://doi.org/10.59841/excellence.v3i1.2316

Keywords:

Strategy, Marketing, Number of Savings

Abstract

This study aims to determine the application of marketing strategies to the number of savings at PT. Bank Sumut Syariah Sub-Branch Office Marelan Raya, knowing the SWOT analysis in the application of marketing strategies to the number of savings, and knowing opportunities and challenges to the amount of savings at PT. Bank Sumut Sharia Sub-Branch Office of Marelanfood. Research is a qualitative type of research, the method of this research arises because there is a change in paradigm in viewing a reality or phenomenon. The data collection techniques use observation, interviews, and documentation. For data analysis techniques use data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawings, while triangulation is triangulation of sources, techniques, and time. The results of this study indicate that the marketing strategy of savings products in increasing the number of savings at PT. Bank Sumut Syariah KCP Marelan Raya is done with a 7P marketing mix, namely Product (product) Place (place), Price (price), Promotion (promotion), People (people), process (process), and physical evidence (physical evidence The challenge of marketing strategies is the lack of knowledge from the public about what products are offered at PT. Bank Sumut Sharia Parield Assistant Branch Office and its opportunities namely PT. Bank Sumut Syariah KCP Marelan Raya further increases socialization so that the public knows the product of PT. Bank Sumut Sharia Sub-Branch Office of Marelanfood.

References

Bloom, N., & Van Reenen, J. (2019). Strategis pemasaran. In NBER Working Papers. http://www.nber.org/papers/w16019

Daga, R. (2017). Strategi meningkatkan kepuasan nasabah tabungan pada PT. Bank Perkreditan Rakyat Hasa Mitra Cabang Makassar. AKMEN Jurnal Ilmiah, 14(3).

Dimitha, D. V., Ibrahim, A., & Ahmadsyah, I. (2021). Analisis persepsi nasabah terhadap strategi pemasaran Bank Aceh Syariah di Kota Banda Aceh. Journal of Sharia Economics, 2(1).

Entaresmen, R. A., & Pertiwi, D. P. (2017). Strategi pemasaran terhadap penjualan produk tabungan Ib Hasanah di PT. Bank Negara Indonesia Syariah Kantor Cabang Jakarta Barat. Jurnal Manajemen dan Pemasaran Jasa, 9(1). https://doi.org/10.25105/jmpj.v9i1.1416

Gusvita, A., & Salwa, S. (2023). Analisis penerapan strategi bauran manajemen pemasaran terhadap produk tabungan untuk meningkatkan jumlah nasabah penabung pada Bank Syariah Indonesia (BSI). Jurnal Manajemen dan Bisnis (JMB), 4(1). https://doi.org/10.57084/jmb.v4i1.939

Hamid, R. S., Ariasih, M. P., Suarniki, N. N., Purwoko, N., Nurchayati, Tarmizi, A., Efdison, Z., Pasaribu, A. W., Fitriya, S., Solihin, A., Budaya, I., & Vitaloka, D. (2023). Manajemen pemasaran modern (Strategi dan taktik untuk kesuksesan bisnis). PT Sonpedia Publishing Indonesia. https://books.google.co.id/books?id=ngDGEAAAQBAJ&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

Haque-fawzi, M. G., Iskandar, A. S., Erlangga, H., Nurjaya, S., Dimitha, D., & Ibrahim, I. (2022). Strategi pemasaran konsep, teori, dan implementasi. Pascal Books. http://repository.ibs.ac.id/id/eprint/4973

Himmawan, D., & Agniah, M. (2023). Analisis strategi pemasaran dalam upaya meningkatkan jumlah nasabah tabungan pada Bank Syariah Indonesia KCP Jatibarang Indramayu. JSEF: Journal of Sharia Economics and Finance, 2(2). https://doi.org/10.31943/jsef.v2i2.35

Hutagalung, M. A. K., & Kurniawan, R. (2023). Pemahaman konsep halalan thayyiban dalam kegiatan sehari-hari pada siswa SMK Swasta. Jurnal.uniga.ac.id.

Kurniawan, R. (2022). Peranan pembiayaan warung mikro Bank Syariah Mandiri dalam meningkatkan usaha masyarakat Kecamatan Batang Toru. Jurnal.formosapublisher.org.

Kurniawan, R., & Azhar, A. A. T. (2021). Analisis dampak toko modern terhadap keberadaan usaha mikro, kecil, menengah, di Kota Padangsidimpuan. Jurnal Ekonomi Islam - Jurnal.uinsu.ac.id.

Kurniawan, R., & Nasution, H. M. (2022). The implementation of The Millionaire Club Indonesia business in achieving Maqoshid Syariah. jurnal.formosapublisher.org.

Kurniawan, R., & Roni, S. (2023). Analisis kelayakan usaha Hawk's dalam bisnis syariah. e-journal.nauraendigutal.com.

Kurniawan, R., & Sari, A. P. (2022). Sinergitas fintech syariah dan UMKM terhadap pendapatan masyarakat. Jurnal Multidisiplin West. wnj.westsciencce-press.com.

Kurniawan, R., Hutagalung, M. A. K., Rambe, R., & Nasution, R. (2024). Penerapan manajemen risiko berbasis syariah dalam meningkatkan keuangan organisasi. ejournal.unhasy.ac.id.

Kurniawan, R., Rambe, R., & Sihombing, A. (2023). Membangun kebebasan finansial berdasarkan perspektif Cashflow Quadrant. ejournal.undipa.ac.id.

Muhaeni, S. N., Apsari, P. I., Yusron, M., & Setiyowati, A. (2022). Analisis penerapan strategi pemasaran produk tabungan Easy Wadiah. Musyarakah: Journal of Sharia Economics (MJSE), 2(1). https://doi.org/10.24269/mjse.v2i1.5288

Nasabah, J., Pt, P., Sumut, B., Ir, J., & No, H. J. (2018). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan cabang pembantu Stabat Kabupaten Langkat Tahun 2017. 7(2).

Pebrianta, N., Nurochani, N., Santika, G., Studi, P., Syariah, P., Tinggi, S., Islam, E., Barat, P. J., & Pebrianta, N. (2023). Analisis SWOT strategi pemasaran dalam meningkatkan jumlah nasabah tabungan di Bank Pembiayaan Rakyat Syariah (BPRS) HIK. JETISH: Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health, 2(1).

Rachman, A., & Syariah, M. (2022). Strategi pemasaran syariah dalam meningkatkan jumlah nasabah tabungan haji dan umrah IB pada BTN KCPS Tangerang. 5(1).

Ridwan, M., Hutagalung, M. A. K., Riski, B., & Rambe, R. (n.d.). Analisis pengaruh pembiayaan musyarakah, dana pihak ketiga terhadap profitabilitas Bank Sumut Syariah Medan.

Sitio, M. S. A., & Simamora, S. C., Editor: Sitio, R. P. (2019). Strategi pemasaran UMKM.

Sunyoto, D. D. D., & Widodo, W. A. (2022). Strategi bisnis dengan bauran pemasaran. https://repository.penerbiteureka.com/publications/558826/strategi-bisnis-dengan-bauran-pemasaran

Yaqin, M. A. (2018). Strategi pemasaran produk IKM Batik. https://doc.pak.undip.ac.id/7151/1/%5B4-12-18%5D_Stegi_Pemasaran_Produk_IKM_Batik.pdf

Downloads

Published

2025-01-28

How to Cite

Rani Nasution, & Rahmat Kurniawan. (2025). Analisis Penerapan Strategi Pemasaran Terhadap Jumlah Tabungan pada PT. Bank Sumut Syariah Kantor Cabang Pembantu Marelan Raya . Journal Economic Excellence Ibnu Sina, 3(1), 107–122. https://doi.org/10.59841/excellence.v3i1.2316

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.