Pemanfaatan Legenda Kota Kudus untuk Meningkatkan Literasi Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Nandita Camelia Putri Universitas Muria Kudus
  • Nabila Nor Isnaini Universitas Muria Kudus
  • Fena Marlena Universitas Muria Kudus
  • Luthfa Nugraheni Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v3i3.2864

Keywords:

Legend, Literacy, Student

Abstract

Kudus City, which is rich in history and culture, has various legends that can be used as interesting learning resources. The purpose of this study was to determine the use of legends in improving elementary school students' literacy with the method used in this study is the Systematic Literacy Review (SLR). The use of sacred urban legends in learning can improve students' reading and improve their understanding of local cultural and historical values. In addition, this activity encourages students to get discussions and creative activities such as storytelling and art. Therefore, using legends as teaching materials not only improves literacy, but also builds a sense of love for local culture. This study recommends the integration of sacred urban legends into the elementary school curriculum as an effort to improve the quality of education and conservation of local culture. The results of this study indicate that the use of legends to help elementary school students become more literate is a successful strategy

References

Amalia, N., & Dewi, F. F. E. F. (2023). Pembudayaan literasi bahasa dalam meningkatkan minat baca siswa kelas III SDIT Baiturrahman Sepat. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1624–1634. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7169

Darif, M., Hidayat, S., Jamaludin, U., & Leksono, S. M. (2023). Penguatan pendidikan karakter pada cerita rakyat Legenda Gunung Pinang sebagai media literasi di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(September), 4098–4112.

Darodjat, R., Suryamah, A., & Maulana, M. (2023). Peningkatan literasi anak sekolah dasar melalui cerita legenda nusantara dengan analisis fishbone. Midang, 1(3), 113. https://doi.org/10.24198/midang.v1i3.50251

Ferando, M. F., Bardi, Y., R., Y. K. F., Rada, M. M., & Mude, M. R. (2025). Pemanfaatan cerita rakyat sebagai media penguatan literasi bahasa Indonesia budaya mereka. Jurnal Pendidikan dan Literasi, 3, [halaman tidak tersedia].

Habibi, R., & Manurung, A. G. R. (2023). SLR systematic literature review: Metode penilaian kinerja karyawan menggunakan human performance technology. Journal of Applied Computer Science and Technology, 4(2), 100–107. https://doi.org/10.52158/jacost.v4i2.511

Hilmiyah, Z., Budiatman, I., & Huliatunisa, Y. (2023). Analisis kemampuan literasi membaca pada cerita legenda siswa kelas 5 di SDN Cipondoh 8 Kota Tangerang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(4), 896–905. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1655

Kiswanto, H., Hakim, A. I., & Ernawati. (2024). Cerita rakyat Legenda Raden Ayu Putri media buku untuk anak-anak Desa Terung. IKONIK: Jurnal Seni dan Desain, 2(2), 121–131. https://doi.org/10.51804/ijsd.v2i2.16470

Lusiana, & Suryani, M. (2018). Metode SLR untuk mengidentifikasi isu-isu dalam software engineering. SATIN: Sains dan Teknologi Informasi, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.33372/stn.v3i1.347

Nova, I. S., & Putra, A. (2022). Eksplorasi etnomatematika pada cerita rakyat. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 67–76. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1085

Novita, D., Ernawati, Y., & Nuraini, N. (2024). Peningkatan literasi membaca melalui cerita rakyat “Legenda Pulau Kemaro” menggunakan aplikasi Edpuzzle. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(6), [halaman tidak tersedia].

Nurhannah. (2019). Eksistensi pembacaan cerita legenda “Babad Cirebon” di Keraton Kanoman sebagai kekuatan literasi budaya. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–6.

Permata Sari, D. (2023). Literasi budaya pada mitos cerita legenda “Bulusan” sebagai nilai moral - lokalitas Kudus. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 230–237.

Riyadah, M., Nahdi, K., & Hamdi, Z. (2023). Literasi membaca cerita legenda Sasak di sekolah dasar. Buletin Ilmiah Pendidikan, 2(2), 157–161. https://doi.org/10.56916/bip.v2i2.512

Suhendra, R., & Wulansari, D. (2018). Pemanfaatan cerita rakyat Sumbawa sebagai bahan literasi siswa sekolah dasar. https://doi.org/10.31227/osf.io/rp6tb

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode systematic literature review untuk identifikasi platform dan metode pengembangan sistem informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63–72. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Downloads

Published

2025-06-17

How to Cite

Nandita Camelia Putri, Nabila Nor Isnaini, Fena Marlena, & Luthfa Nugraheni. (2025). Pemanfaatan Legenda Kota Kudus untuk Meningkatkan Literasi Siswa Sekolah Dasar. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 3(3), 50–60. https://doi.org/10.59841/blaze.v3i3.2864