Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas I SD Muhammadiyah 2 Kabupaten Maros dengan Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD

Authors

  • Despryanto Despryanto Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v3i1.2229

Keywords:

Professional Strengthening of Teachers, STAD Cooperative Model, Letter Card Media, Early Reading, Classroom Action Research

Abstract

The Professional Strengthening Program for Teachers (P2K) implemented at SD Muhammadiyah 2 Maros aims to improve students' teaching skills through a practical approach. This classroom action research (CAR) focuses on the application of the STAD (Student Teams Achievement Divisions) cooperative learning model to improve the early reading skills of grade I students. The learning process is carried out in two cycles that include planning, implementing actions, observation, and reflection. The results of the study indicate that the use of letter card media is effective in increasing active student participation, learning interest, and student learning outcomes, as indicated by an increase in the average score from the first cycle to the second cycle. This study emphasizes the importance of innovation in learning strategies, especially through the use of simple interactive media, to overcome the challenges of student heterogeneity at the elementary school level.

References

Abbas, S. (2016). Pengajaran membaca di kelas-kelas awal di sekolah dasar.

Arikunto, S. (2014). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Darmiyati, & Budiasih. (2017). Bahasa Indonesia ilmiah. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan (Depdikbud). (2018). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Hamalik. (2016). Pandai membaca dan menulis I: Petunjuk guru SD kelas I. Jakarta: Balai Pustaka.

Hambali. (2018). Materi dan pembelajaran bahasa Indonesia di kelas rendah sekolah dasar. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Hamzah, A. S. (2018). Media audio visual untuk pengajaran, penerangan dan penyuluhan. Jakarta: Gramedia.

Hasibuan, M. (2016). Proses belajar mengajar II. Malang: IKIP.

Ichak, W. (2015). Pembelajaran bahasa Indonesia kelas rendah. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Latuher, J. D. (2018). Media pembelajaran dalam proses belajar-mengajar masa kini. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Leow. (2014). Keterampilan dasar. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Lestari. (2014). Media pembelajaran. Jakarta: Dikjen Dikti Depdikbud.

Munirah. (2017). Materi dan pembelajaran bahasa Indonesia. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Nadler. (2016). Keterampilan dan jenisnya. Jakarta: PT Grafindo Persada.

Purnama, S. (2014). Membuat anak gila membaca. Bandung: Mizan Pustaka.

Rahim, A. R. (2018). Teori belajar bahasa. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Rahim, F. (2018). Pengajaran membaca di sekolah dasar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Rahmayanti, D., Safruddin, S., & Setiawan, H. (2021). Pengaruh pemanfaatan media kartu huruf terhadap kemampuan membaca permulaan murid kelas II SDN 7 Ampenan tahun pelajaran 2019/2020. Pedagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 25–33.

Rudyanto. (2015). Pembelajaran kooperatif untuk meningkatkan keterampilan anak TK. Jakarta: Depdiknas, Dikti, Direktorat P2TK2PT.

Sanjaya, W. (2013). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Prenada Media Group.

Sikhabudin. (2014). Pengantar media pendidikan. Malang: FIP IKIP Malang.

Sundayana. (2014). Media dan alat peraga dalam pembelajaran matematika. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2016). Perkembangan anak usia dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Tarigan, H. G. (2017). Belajar membaca dan menulis permulaan untuk SD kelas I. Bandung: Sarana Panca Karya.

Utami. (2017). Media pembelajaran kreatif. Jakarta: PT Luxima Metro Media.

Downloads

Published

2025-01-09

How to Cite

Despryanto Despryanto. (2025). Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas I SD Muhammadiyah 2 Kabupaten Maros dengan Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 3(1), 66–72. https://doi.org/10.59841/blaze.v3i1.2229

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.