Penerapan Terapi Bermain Puzzle Pada Anak Pra Sekolah Yang Mengalami Kecemasan Akibat Hospitalisasi Di Bangsal Flamboyan 9 Rsud Dr. Moewardi
DOI:
https://doi.org/10.59841/an-najat.v2i3.1646Keywords:
Children, anxiety, puzzle, hospitalizationAbstract
Background: Preschool is the period between the ages of 3-6 years. Children who are hospitalized will feel traumatic and full of stress when they are in hospital One type of game that is effective for preschool age children is puzzle play therapy. Puzzle is a game that requires patiece and concentration in putting it together, the child will also get used to being calm, patient and able to divert the child’s attention so that his mind is not too focused on treatment actions. Objective: To find out the results of the implementation of puzzle play therapy for preschool children (3-6 years) who experience anxiety due to hospitalization in the Flamboyan 9 ward RSUD Dr. Moewardi. Methods: The application was carried out using a case study descriptive method to 2 respondent of preschool children who experienced anxiety. Anxiety was observed before and after the puzzle play therapy. Results: Based on the result of the implementation that puzzle play terapy could reduce the anxiety level of children who owere hospitalization. Conclusion: Puzzle play terapi than can help reduce anxiety levels used as a technique to reduce anxiety in preschool children at the hospitalization in the Flamboyan 9 ward RSUD Dr. Moewardi.
References
Apriliyanto, A. Astuti, W. T., & Nurhayati, L. 2021. Penerapan Terapi Bermain Puzzle Terhadap Kecemasan Pada Anak Prasekolah Akibat Hospitalisasi. Jurnal Keperawatan Karya Bhakti, 7(2), 72-84
Aprina. 2019. Terapi Bermain Puzzle Pada Anak Usia (3-6 tahun) Terhadap Kecemasan Anak Pra Operasi Di Ruang Bedah dr. H. Abdul Moeloek Lampung. Jurnal Kesehatan. 10 (2) .
Atikah. 2022. Hubungan antara Frekuensi Bermain Terhadap
Kecemasan Pada Anak Usia 3-6 Tahun yang Diawat di Ruang Dahlia
Rumah Sakit Panti Wilasa Citarum Semarang. Skripsi. Diakses melalui
Fatmawati, L., Syaiful, Y., & Ratnawati, D. 2019. Pengaruh Audiovisual Menonton Film Kartun Terhadap Tingkat Kecemasan Saat Prosedur Injeksi Pada Anak Prasekolah. Journal Of Health Sciences, 12 (02), 15-29
Islamiyah. 2024. Pengaruh Terapi Bermain Puzzle Untuk Penurunan Kecemasan Hospitalisasi Pada Anak Usia Prasekolah. Murhum: Jurnal Pendidkan Anak Usia Dini, 5(1), 87-98.
Mulyanti, S., Kurniyanti, N., & Kusmana, T. 2022. Terapi Bermain (Puzzle) Untuk Menurunkan Kecemasan Akibat Stres Hospitalisasi: Journal Of Nursing Practice And Science, 1(1), 28-40
Mutiah, D. 2015. Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Prenada Media
Nurasyiah, R., & Atikah. 2020. C. Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan 17(1) : 75-81
Pratiwi, W., Immawati, I., & Nurhayati, S. 2023. Penerapan Terapi Bermain Puzzle Pada Anak Prasekola (3-6 tahun) Yang Mengalami Kecemasan Akibat Hospitalisasi Di RSUD Jend Ahmad Yani Metro. Jurnal Cendikia Muda, 3(4),618-627
Pramudita. 2023. Hubungan Antara Dukungan Keluarga Dengan
Kecemasan Pada Anak Usia Toddler yang Sedang di Rawat Inap di IRNA
RSD Dr. Soehadi Kabupaten Jember. Skripsi. Diakses melalui
www.library.unej.ac.id pada 7 Januari 2018
Sapardi, VS, & Andayani, RP 2021. Pengaruh Terapi Bermain Puzzle Terhadap Kecemasan Pada Anak Prasekolah. Jurnal Kesehatan Mercusuar, 4(2), 34-40
Soetjiningsih dan Christianan Hari. 2018. Seri Psikologi Perkembangan Perkembangan Anak : Sejak Pembuahan Sampai Dengan Kanak-Kanak Akhir. Jakarta : PRENADAMEDIA, 2018
Zuhdatani. 2020. Hubungan antara Tingkat Kecemasan dengan Status TandaTanda Vital pada Pasien Pre-Operasi Laparatomi di Ruang Melati III
RSUP Dr.Soeradji Tirtonegoro Klaten. Skripsi. Diakses melalui
https://ejournal.unp.ac.id pada 6 Juli 2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 An-Najat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.