Peran Humas Palang Merah Indonesia (PMI) Kota Surabaya dalam Menginformasikan Pelayanan Publik kepada Masyarakat

Authors

  • Veiga Octa Dewi Asmara UPN “Veteran” Jawa Timur
  • Ervina Maulidina Hidayati UPN “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.59841/saber.v3i1.2108

Keywords:

PMI, Public Relations Role, Public Service

Abstract

The Indonesian Red Cross (PMI) is a humanitarian organization that is important in providing public services. This research analyzes the role of PMI Public Relations in conveying information to the public. Through interviews with three sources, namely Headquarters Public Relations, Blood Donor Unit Public Relations, and PMI Clinic Public Relations, and using observation, interview, and documentation methods, this study identified the role of PMI Public Relations as an expert advisor, communication facilitator, problem-solving process facilitator, and technician. Communication. These various roles help PMI Public Relations maintain a positive image of the organization, and strengthen relationships with the community while providing solutions to problems that arise, ultimately increasing public trust in PMI services.

References

Bintoro, M., & Kurniawati, J. (2022). STRATEGI KOMUNIKASI HUMAS PMI PROVINSI BENGKULU DALAM MELAKSANAKAN SOSIALISASI PENANGGULANGAN BENCANA ALAM DI KELURAHAN SUMBER JAYA KOTA BENGKULU. JURNAL MEDIA, 3(1), 14-25.

Datuela, A. (2013). Strategi Public Relations PT. Telkomsel branch Manado dalam Mempertahankan Citra Perusahaan. Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 44–55.

Hardani, A., Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode penelitian kualitatif dan kuantitatif.Alfabeta.

Harini, I. N. (2014). Manajemen Hubungan Masyarakat dalam Upaya Peningkatan Pencitraan Sekolah (Studi Kasus di SMP Al Hikmah Surabaya). Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 4(4), 8 20.

Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1-9.

Kholisoh, N. (2016). Strategi Komunikasi Public Relations dan Citra Positif Organisasi (Kasus Public Relations Rumah Sakit “X” di Jakarta). Jurnal Ilmu Komunikasi, 13(3), 195–209.

Mauliqa, R. (2021). Peran humas pemerintah sebagai sarana komunikasi publik (studi pada bagian humas dan protokol pemerintah kota bogor). UG Journal, 14(7).

Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Mukarom, Z., & Laksana, M. W. (2015). Manajemen Public Relation. Bandung: CV Pustaka Setia.

Purwo, R. H. S., & Puspasari, D. (2020). Peran Humas Dalam Meningkatkan Citra Positif Pada Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia (BPSDM) Provinsi Jawa Timur. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 458-467.

Sari, B. W. N. (2012). Humas Pemerintah. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sinatra, L., & Darmastuti, R. (2018). Kajian Peran Public Relation Dalam Meningkatkan Citra Perguruan Tinggi Swasta di Jawa Tengah. Jurnal Ilmiah SCRIPTURA, 2(2), 95–105.

Suratman, B., & Wulandari, S. S. (2017). Public Relation Talent of PR. Jakarta: Salemba Humanika.

Widayawati. (2016). Strategi Marketing Public Relations Swiss Bell Hotel Borneo Samarinda dalam Meningkatkan Jumlah Pengunjung. E-Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(3), 22–36.

Wulanjari, N. (2016). Peran Public Relations Di Kantor Binas Pemuda, Olahraga, Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 4(1), 56–67.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

Veiga Octa Dewi Asmara, & Ervina Maulidina Hidayati. (2024). Peran Humas Palang Merah Indonesia (PMI) Kota Surabaya dalam Menginformasikan Pelayanan Publik kepada Masyarakat. SABER : Jurnal Teknik Informatika, Sains Dan Ilmu Komunikasi, 3(1), 109–119. https://doi.org/10.59841/saber.v3i1.2108

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.