Eksplorasi Perkembangan Emosional Anak Pra-Sekolah dalam Lingkungan Keluarga dengan Pola Asuh Demokratis

Authors

  • Aulia Nuurin Mahfudloh Universitas Airlangga

DOI:

https://doi.org/10.59841/intellektika.v3i1.2134

Keywords:

Emotional, Development, Preschool, Children, Democratic, Parenting

Abstract

This research explores the emotional development of preschool children in a family environment with democratic parenting through a systematic analysis of the literature. Preschool-aged children are in a critical period of emotional development, where the role of parents and the parenting styles implemented have a significant influence on their emotional growth. This research examines various studies that focus on the impact of democratic parenting on the emotional development of preschool children. The results show that democratic parenting contributes positively to children's emotional development, helping them develop independence, self-confidence and the ability to solve problems. The method used in this research is Systematic Literature Review (SLR), which includes identification, evaluation, and interpretation of relevant research. The studies analyzed show consistency in the findings that democratic parenting supports optimal emotional development in preschool children.

References

Anzani, R. W., & Insan, I. K. (2020). Perkembangan sosial emosi pada anak usia prasekolah. PANDAWA, 2(2), 180-193.

Apriliani, A., Budhiluhoer, M., Jamaludin, A., & Prihandani, K. (2020). Systema- tic Literature Review Kepuasan Pe- langgan terhadap Jasa Transportasi Online. 2(1), 12–20.

Asri, A. S. (2018). Hubungan Pola Asuh Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 1-9.

Dani, H. R., Muslihin, H. Y., & Rahman, T. (2023). Literature Review: Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 438-452. ISO 690.

Firdausy, N. (2021). Pengaruh Pola Asuh Terhadap Perkembangan Emosi Anak Usia Dini di Desa Ambulu Kecamatan Ambulu. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Jember. Fakultas Dakwah.

Handayani, A. S. N. (2015). Perkembangan Emosi Ditinjau Dari Pola Asuh Orangtua pada Anak Kelompok B Raudhatul Athfal di Kecamatan Kalijambe Kabupaten Sragen Tahun Ajaran 2014/2015 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Ledia, Y. F., & Talu, A. T. I. (2024). Pengaruh Pola Asuh Demokratis Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Hamba Maria Karot. Montessori: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 48-53.

Lesmana, R., Marthina, Y., & Septiana, Y. (2021). Perbandingan Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Perkembangan Sosial Emosi Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Kedokteran Meditek, 27(1), 22-32.

Mansur, A. R., & Andalas, U. (2019). Tumbuh kembang anak usia prasekolah. Andalas University Pres, 1(1).

Rosidah, N. A. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosi Anak Usia Dini Di TK Muslimat NU 001 Ponorogo Tahun Ajaran 2020/2021 (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Samsuddin, S. F., Shaffril, H. A. M., & Fauzi, A. (2020). Heigh-ho, heigh-ho, to the rurallibraries we go! -a systematic literature review. Library and Information Science Research, 42(1), 1–11.

Soetjiningsih. (2006). Buku Ajar II Tumbuh Kembang Anak dan Remaja. Idai. Jakarta.

Soliha, S. M. A., Apriningtyas, G., & Suryati, S. (2020). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Kecerdasan Emosional Anak Pra Sekolah (3-6 Tahun). JURNAL KEPERAWATAN AKPER YKY YOGYAKARTA, 12(3), 123-130.

Solihah, S., Ali, M., & Yuniarni, D. (2020). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap perkembangan sosial emosional anak di TK Mujahidin Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(9).

Suryani, D., Yuniarni, D., & Miranda, D. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 9(1).

Susanti, T. (2018). Hubungan Pola Asuh Demokratis Dengan Perkembangan Emosional Anak Usia Dini Di Tk Negeri Pembina 2 Kota Jambi. HUBUNGAN POLA ASUH DEMOKRATIS DENGAN PERKEMBANGAN EMOSIONAL ANAK USIA DINI DI TK NEGERI PEMBINA 2 KOTA JAMBI.

Sutisna, I., & Dini, P. G. P. A. U. (2021). Mengenal model pola asuh baumrind. UNG Repository. Hal.

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63–77. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

WANDA, R., NYOKO, Y. O., KODY, M. M., & AGUSTINE, U. (2017). Pola asuh keluarga dan perkembangan emosional anak pra sekolah. JKP (Jurnal Kesehatan Primer), 2(1), 195-204.

Windarwati, H. D., Melani, A., & Yustita, R. (2014). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Perkembangan emosi Anak Usia Pra Sekolah Di TK Rohmatul Magfiroh Desa Pakisaji Kecamatan Pakisaji Kabupaten Malang. Journal of Holistic Nursing Science, 1(1), 1-5. ISO 690.

Yulisetyaningrum, Y. (2019). Perkembangan sosial emosional anak usia pra sekolah. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 10(1), 221-228.

Zannah, R. R., Mulyana, E. H., & Sumardi, S. (2021). Perkembangan Emosi Anak usia Dini Pada Keluarga Pola Asuh Demokratis (Systematic Literature Review). Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 101-110.

Downloads

Published

2024-12-27

How to Cite

Aulia Nuurin Mahfudloh. (2024). Eksplorasi Perkembangan Emosional Anak Pra-Sekolah dalam Lingkungan Keluarga dengan Pola Asuh Demokratis. Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 3(1), 253–264. https://doi.org/10.59841/intellektika.v3i1.2134

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.