Systematic Literature Review: Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa SD Melalui Pendekatan Media Pembelajaran Berbasis Game

Authors

  • Roslita Anggraeni Universitas Muria Kudus
  • Daffa Aulia Rahmadanti Universitas Muria Kudus
  • Ratna Dwi Aryanti Universitas Muria Kudus
  • Azizah Syifa Az Zahra Universitas Muria Kudus
  • Fina Fakhriyah Universitas Muria Kudus
  • Nur Fajrie Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i5.1483

Keywords:

numeracy literacy, learning media, game, elementary school

Abstract

This study aims to improve the numeracy literacy skills of elementary school students through a game-based learning media approach. The background is the low numeracy literacy skills of Indonesian students compared to other countries, as shown by the results of the PISA and TIMSS tests. Many elementary school students still have difficulties in reading, understanding, and applying numerical information and basic mathematics in everyday life. The research method used is systematic literature review by analyzing journals related to improving numeracy literacy skills through game-based learning media. The results of the review show that the use of game-based learning media can effectively improve the numeracy literacy skills of elementary school students. Game-based learning is able to make math learning more interesting, interactive, and increase student motivation. The implication of this research is the importance of developing and implementing game-based learning media to improve students' numeracy literacy skills in elementary schools.

 

References

Amalia, S. R., Fakhriyah, F., & Ardianti, S. D. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Kotak Kehidupan Pada Tema 6 Cita-Citaku. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 7–13. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i1.4513

Anastasya, V. E., Ristiyani, R., & Fajrie, N. (2021). Permainan Ludo Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 9–14. https://doi.org/10.24176/wasis.v2i1.5018

Andri Nurcahyono, N. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Melalui Model Pembelajaran. Hexagon: Jurnal Ilmu Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 19–29. https://doi.org/10.33830/hexagon.v1i1.4924.

Annisa, V., Fajrie, N., & Ahsin, M. N. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Kartu Gambar Ilustrasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.24176/wasis.v2i1.4951

Ariyanto, M. P., & Diva, S. A. (2022). PENGUATAN LITERASI NUMERASI PADA SISWA SMP MELALUI PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SWOTE-MATH BERBASIS ETNOMATEMATIKA CANDI BOROBUDUR GUNA MEWUJUDKAN SDGs. Journal of Economic Perspectives, 2(1), 1–23. http://www.ifpri.org/themes/gssp/gssp.htm%0Ahttp://files/171/Cardon - 2008 - Coaching d’équipe.pdf%0Ahttp://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203%0Ahttp://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/%0Ahttps://doi.org/10.1080/23322039.2017

Aryani, V., Fajrie, N., & Kironoratri, L. (2023). Pengembangan Media E-story Book Berbasis Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Dongeng Sastra Anak Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 09, 1939–1954.

Ayunda, R., & Riduan Febriandi. (2023). Implementasi Model Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2078–2087. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7590

Barus, L. W., Ikhsan, R., Dewi, S. E., & Mujib, A. (2023). Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar Dengan Metode RME. Elementar : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 29–35. https://doi.org/10.15408/elementar.v3i1.30338

Basir, M. (2022). Penerapan Inovasi Budaya Game Catung Untuk Meningkatkan Literasi Dan Numerasi Di Sd Negeri 1 Muruh. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 13–23. https://doi.org/10.21776/ub.jcerdik.2022.002.01.02

Ekowati, A. C. D. (2023). Meningkatkan Kemampuan Numerasi Dengan Quizwhizzer: Bermain Sambil Belajar. Journal For Energetic Youngsters, 1(2), 140–147.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Hidayati, N., Kurniati, D., & Fajrie, N. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Murid Kelas V SDN 2 Bajingjowo. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(9), 1137–1156.

Iswara, H. S., Ahmadi, F., & Ary, D. Da. (2022). Numeracy Literacy Skills of Elementary School Students through Ethnomathematics-Based Problem Solving. Interdisciplinary Social Studies, 2(2), 1604–1616. https://doi.org/10.55324/iss.v2i2.316

Kamsurya, R., & Masnia, M. (2021). Desain Pembelajaran Dengan Pendekatan Matematika Realistik Menggunakan Konteks Permainan Tradisional Dengklaq Untuk Meningkatkan Keterampilan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4), 67–73. https://doi.org/10.58258/jime.v7i4.2368

Khakima, L. N., Zahra, S. F. A., Marlina, L., & Abdullah, Z. (2021). Penerapan Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Siswa MI/SD. Prosiding Seminar Nasional PGMI, 1(1), 775–791. http://proceeding.iainpekalongan.ac.id/index.php/semai-775-

Nur Alifah, H., Virgianti, U., Imam Zamah Sarin, M., Amirul Hasan, D., Fakhriyah, F., Aditia Ismaya, E., Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P., Muria Kudus Alamat, U., Lkr Utara, J., Kulon, K., Bae, K., & Kudus, K. (2023). Systematic Literature Review: Pengaruh Media Pembelajaran Digital pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1(3), 103–115. https://doi.org/10.54066/jikma-itb.v1i3.463

Priyani, N. E. (2022). Pengembangan Literasi Numerasi Berbantuan Aplikasi Etnomatematik Puzzle Game pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Perbatasan. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(1), 267–280. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i1.536

Ramadhan, D. N., Hermawan, H. D., & Septiyanti, N. D. (2023). Implementasi dan Pengembangan Media Pembelajaran Game Calistung untuk Meningkatkan Literasi dan Numerasi di SD N 04 Kemuning. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 3, 13–25. https://doi.org/10.56972/jikm.v3i1.81

Sagita, D. K., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 431–439. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4609

Sesrita, A., Edwita, & Gusti, Y. (2023). Dampak Permainan Tradisional Congklak Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 01, 1–23.

Seto Ramadhan, W., Rubiati, D., Tirta Adiluhur, T., Alex Syahron, M., Abi Fawwaz, B., Megawanti, P., & Suhendri, H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan terhadap Kemampuan Numerasi di SDS Dharma Bhakti. Original Research, 45–54.

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041

Utari, W., Tambunan, E. R., Arrasyid, I. C., Fauziyah, M., Nisrina, R. H., Damanik, Y., Mulyana, A., Putri, H. E., & Sari, N. T. A. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Bagi Guru SDN 9 Nagrikaler Purwakarta untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Matematis Siswa. Indonesian Journal of Community Services in Engineering & Education (IJOCSEE), 1(2), 142–152. https://ejournal.upi.edu/index.php/IJOCSEE/article/view/34194

Published

2024-07-05

How to Cite

Roslita Anggraeni, Daffa Aulia Rahmadanti, Ratna Dwi Aryanti, Azizah Syifa Az Zahra, Fina Fakhriyah, & Nur Fajrie. (2024). Systematic Literature Review: Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa SD Melalui Pendekatan Media Pembelajaran Berbasis Game. Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(5), 84–99. https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i5.1483