Mencegah Bullying: Peran Pengelolaan Kelas dalam Menciptakan Lingkungan Aman

Authors

  • Naufal Rafif Agustian Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Astuti Darmiyanti Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.59841/inoved.v3i2.2878

Keywords:

Bullying, Class Management, School Environment

Abstract

Bullying in the school environment is still common, this problem can cause negative effects on mental health, academic achievement of students. Safe and comfortable classroom management can prevent bullying. This research aims to examine classroom management strategies that contribute to bullying prevention and build a socially and emotionally healthy learning environment. Through literature review and analysis of classroom management approaches, this article concludes that strategies such as establishing shared classroom norms, restorative approaches, strengthening assertive communication, and empathic teacher leadership can significantly reduce the potential for bullying. The research recommends continuous teacher training in prevention-based classroom management and early intervention.

References

Anisah, A., Wulan, S., & Hikmah, H. (2023). Kemampuan mengelola kelas untuk mengantisipasi perilaku bullying melalui model manajemen kelas ramah anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 15. https://doi.org/10.47134/paud.v1i2.126

Anjelita, K., & Utama, C. (2024). Darurat bullying: Perilaku dan solusi untuk menangani tindak bullying di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 31–41.

Asrori, M. (2016). Pengertian, tujuan dan ruang lingkup strategi pembelajaran. Madrasah, 6(2), 26. https://doi.org/10.18860/jt.v6i2.3301

Dyah, D. (2014). Pengelolaan kelas yang efektif. Universitas Dirgantara Marsekal Suryadarma, 6(1), 61–67.

Elmi Masfufah, Erna Sari, Asshofarul Munafi’ah, & Heny Kusmawati. (2023). Strategi pengelolaan kelas dalam meningkatkan proses dan hasil pembelajaran yang efektif dan efisien. Journal of Student Research, 1(1), 215–230. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.981

Hadiansyah, Y., Fadila, N., & Subang, M. H. (2024). Peran guru kelas dalam mencegah terjadinya bullying. Al-Huda: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–11.

Jannah, R. (2023). Peran guru dalam pengelolaan kelas terhadap hasil belajar siswa di SDN 1 Kayangan Kabupaten Lombok Utara. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 208–224. https://doi.org/10.58258/jupe.v8i2.5454

Khotimah, A. K., & Sukartono, S. (2022). Strategi guru dalam pengelolaan kelas pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4794–4801. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2940

Ningtyas, P. V., & Sumarsono, R. B. (2023). Upaya mencegah bullying anak usia sekolah dasar melalui sosialisasi. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 104–108. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v4i2.3706

Nurhayati, M. (2024). Jurnal Pendidikan Inovatif. Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(April), 226–237.

Pradana, C. D. E. (2024). Pengertian tindakan bullying, penyebab, efek, pencegahan dan solusi. Jurnal Syntax Admiration, 5(3), 884–898. https://doi.org/10.46799/jsa.v5i3.1071

Purnomo, B., & Aulia, F. (2018). Pelaksanaan pengelolaan kelas di sekolah dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(1), 73–91.

Putri, E. D. (2022). Kasus bullying di lingkungan sekolah: Dampak serta penanganannya. Keguruan: Jurnal Penelitian, Pemikiran dan Pengabdian, 10, 24–30.

Warsono, S. (2016). Pengelolaan kelas dalam meningkatkan belajar siswa. Manajer Pendidikan, 10(5), 469–476.

Wirda, A., Simbolon, P. J., Neli, N., & Yantoro, Y. (2022). Pengelolaan kelas dalam proses pembelajaran di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7721–7727. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i6.4149

Downloads

Published

2025-06-16

How to Cite

Naufal Rafif Agustian, & Astuti Darmiyanti. (2025). Mencegah Bullying: Peran Pengelolaan Kelas dalam Menciptakan Lingkungan Aman. Journal Innovation In Education, 3(2), 221–231. https://doi.org/10.59841/inoved.v3i2.2878

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.