Kebugaran Jasmani dan Aktivitas Fisik Perspektif Hadis
DOI:
https://doi.org/10.59841/inoved.v3i2.2855Keywords:
Hadith, Physical Activity, FitnessAbstract
This paper explores the importance of physical fitness and physical activity from the perspective of the hadiths of Prophet Muhammad ﷺ. Islam, as a comprehensive religion, does not only emphasize spiritual aspects but also gives significant attention to the physical well-being of human beings. Physical fitness serves as a vital foundation for performing daily activities and acts of worship. Using a qualitative approach and library research, this study examines several hadiths that highlight the importance of maintaining bodily health, including physical activities such as running, swimming, archery, horseback riding, and wrestling. The study also discusses the educational values related to physical education that are embedded in these hadiths. It is found that physical activity in Islam not only provides physical benefits but also supports character development, discipline, and spiritual enthusiasm.
References
A, L., & T, B. (2020). Physical activity improves brain and cognitive functions. Universitas Nevada, Reno Extension.
Adrian, K. (2024). Manfaat latihan kebugaran jasmani bagi kesehatan fisik dan mental. Alodokter.
Akbar, D. L., & Budiyanto, B. (2020). Konsep kesehatan dalam Al-Qur’an dan Hadis. Al-Bayan: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Hadist, 3(2), 157–173. https://doi.org/10.35132/albayan.v4i2.90
Aufa, E. S., Firdaus, M. N., Fadilurrahman, M. A., & Mangkurat, U. L. (2024). Kesehatan sebagai ibadah: Mengapa menjaga tubuh adalah bagian dari keimanan. [Tidak disebutkan nama jurnal], 4.
Basir, A., & Fuady, M. N. (2024). Pendidikan jasmani menurut Islam: Telaah pendidikan dari Al-Qur’an dan Hadist. Penelitian Pendidikan Indonesia, 2(1), 384–386.
Biofarma. (2024). 5 cara menjaga kesehatan tulang. Biofarma.
Bunayar. (2022). Pendidikan jasmani dan olahraga (dalam hadis-hadis tentang olahraga). Dimar: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2).
Celine, D. R., & Kurjum, M. (2024). Pendidikan jasmani berbasis hadis dalam pendidikan Islam: Relevansi dan implementasi. TARBIYA ISLAMIA: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 14(2), 46–60.
Clinic, M. (2025). Healthy lifestyle stress management. Mayo Clinic.
Darwis, M. (2013). Konsep pendidikan Islam dalam perspektif Ibnu Sina. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(2). https://doi.org/10.22373/jid.v13i2.476
Gunarsa, S. D., Wibowo, S., & Jasmani, S.-P. (2021). Hubungan kualitas tidur dengan kebugaran jasmani siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 09, 43–52. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani
Helfinasyam, H., Salminawati, S., & U. (2023). Physical fitness in the perspective of Islamic education philosophy (A study of teaching physical strength on elementary children). Jurnal Basicedu, 7, 887–893. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4694
Hospital, P. (n.d.). Menjaga kebugaran jasmani: Porsi dan jenis olahraga yang tepat. Primaya Hospital.
Ihsan, A., Nawir, N., & Fauzan, M. (2024). Pengaruh aktivitas fisik, indeks massa tubuh dan kualitas tidur terhadap kebugaran jasmani siswa kelas XI di SMK-SMTI. SPORTIVE: Journal of Physical Education, Sport and Recreation, 8(1), 75–84.
Kamal, H. (2020). Pendidikan kesehatan jasmani perspektif hadits. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, 16(1). https://doi.org/10.31000/rf.v16i1.2495
Katni. (2016). Hubungan jiwa-raga dan kurikulum pendidikan Islam menurut Ibnu Sina. Jurnal Pendidikan, 1–23.
Muhyidin, & Rohman, M. F. (2022). Urgensi asbab an-nuzul dalam penafsiran ayat-ayat Al-Qur’an. Ummul Qura: Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 17(01), 53–61.
Mukarromah. (2024). Tarbiyah jismiyah, aqliyah, dan ruhaniyah sebagai pendidikan dasar Islam bagi anak usia dini. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 4(1), 8951–8966.
Nasional, D. P. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia (4th ed.). PT Gramedia Pustaka.
Putra, A. T., Muhtar, T., & Suryana, T. (2021). Pengaruh hubungan aktivitas gerak olahraga dalam pengendalian diabetes tipe 2 di Puskesmas Cimalaka. Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, 2(Dm), 2013–2015.
Putri, L., & Fadriati. (2024). Integrasi nilai-nilai pendidikan jasmani dalam Al-Qur’an dan Hadits pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 75–91. https://doi.org/10.51729/91634
Riyanta, J. (2019). Kesehatan jasmani dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Aksioma Ad-Diniyah, 7(1), 1–28.
Salahuddin, & Satriawan, M. R. (2025). Membangun karakter positif melalui pendidikan jasmani di sekolah: Sinergi antara fisik dan moral. Journal Discourse of Physical Education, 4(1), 40–54.
Saputra, D., Hidayat, R., & Islam, U. (2023). Urgensi kesehatan jasmani dalam pendidikan Islam. [Nama jurnal tidak disebutkan], 13(3), 160–170.
Setiawan, F. E., Luhurningtyas, F. P., Sofia, A., & Waluyo, U. N. (2022). Korelasi status gizi dan aktivitas fisik dengan tingkat kebugaran jasmani mahasiswa. Jurnal Olahraga dan Kesehatan Indonesia (JOKI), 2, 130–136.
Sondakh, F. F. (2024). Dampak positif aktivitas fisik terhadap kesehatan. Vokasi News.
Yunita, Y., & Mujib, A. (2021). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. TAUJIH: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 78–90. https://doi.org/10.53649/taujih.v3i1.93
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Innovation In Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.