Pengaruh Kesulitan Belajar terhadap Kemandirian Belajar Siswa dalam Pembelajaran Fisika
DOI:
https://doi.org/10.59841/inoved.v3i1.2478Keywords:
Learning, Dificulties, Independence, PhysicsAbstract
The learning of physics is often considered one of the most challenging subjects for students, as it requires a deep understanding of concepts and strong analytical skills. Difficulties in comprehending the material can affect students' motivation and learning strategies, which may ultimately impact their level of learning independence. This study employs a quantitative method with a simple linear regression approach. The sample consists of 30 students from SMPN 01 Singkawang, selected using a random sampling technique. Data were collected through questionnaires measuring students' learning difficulties and learning independence. The analysis results indicate that Learning Difficulties do not have a significant effect on Learning Independence, with a p-value of 0.1531, which is greater than the significance level of 0.05. The coefficient of determination (R²) value of 0.0715 suggests that only 7.15% of the variation in Learning Independence can be explained by Learning Difficulties, while the remaining portion is influenced by other factors.
References
Dewi, R. (2022). Pengaruh kondisi psikologis terhadap kesulitan belajar di kelas. Jurnal Pendidikan Psikologi, 12(1), 101-112.
Fanika, N. (2021). Meminimalisir tingkat kesulitan siswa dalam belajar mata pelajaran ilmu pengetahuan alam pada siswa SMP/MTs. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 7(1), 1–8.
Fathoni, A. (2018). Pengaruh teknologi terhadap peningkatan kemandirian belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 16(2), 77-89.
Hayani, N. N. (2021). Strategi pencegahan kesulitan belajar matematika dengan membiasakan belajar secara mandiri. Jurnal Pendidikan Matematika, 17(2), 65-74.
Indrawati, R. (2009). Pembelajaran remedi menggunakan modul dan animasi pada materi kesetimbangan kimia ditinjau dari tingkat kesulitan belajar siswa. Universitas Sebelas Maret.
Kurniawan, M. (2023). Pengaruh pengaturan diri terhadap kemandirian belajar siswa di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(4), 142-153.
Marlina. (2019). Asesmen kesulitan belajar. Prenadamedia Group.
Mulyantari, W. (2019). Studi identifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi kemandirian belajar pada mahasiswa perantau Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Jurnal Psikologi Pendidikan, 10(2), 65-78.
Rusmini, M. (2023). Efektivitas pendekatan konseling cognitive behavior dengan teknik self management untuk meningkatkan kemandirian belajar peserta didik kelas X perhotelan di SMK Negeri 1 Singaraja. Universitas Pendidikan Ganesha.
Salim, H. (2020). Implementasi pembelajaran berbasis masalah dalam meningkatkan kemandirian siswa. Jurnal Pembelajaran, 15(2), 80-92.
Sari, F. D. K., Rofidah, A. N., Kusuma, R. A., & Ramadhani, D. (2024). Peran faktor internal dan eksternal dalam menyebabkan kesulitan belajar siswa SMP Negeri 16 Surabaya. TSAQOFAH, 5(1), 190–201. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v5i1.4322
Sutrisno, A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran terhadap kemandirian belajar. Jurnal Media Pembelajaran, 14(1), 25-37.
Ulya, N., Arsani, A. I., Salsabila, N., & Mahmudah, U. (2024). Analisis kesulitan belajar dalam mata kuliah analisis kompleks ditinjau dari kemandirian belajar mahasiswa. Katalis Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Matematika, 1(2), 180–187.
Widuroyekti, B. (2021). Pengembangan konsep diri akademik & kemandirian belajar (R. Gunadi, Ed.). Semarang.
Wulandari, D. (2022). Pengaruh motivasi belajar terhadap kemandirian siswa di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan dan Motivasi, 13(3), 45-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Innovation In Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.