Pengaruh Model Pembelajaran Take and Give Terhadap Keterampilan Berdiskusi Siswa Pada pembelajaran IPAS Bab 8 Kelas IV SDN 060898 Medan T.A 2023/2024

Authors

  • Christina Cahaya Mutiara Sinaga Universitas Negeri Medan
  • Risma Sitohang Universitas Negeri Medan
  • Laurensia M. Parangin-angin Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1531

Keywords:

Learning Model, Take and Give, Discussion Skills

Abstract

This research aims to determine the effect of the Take and Give learning model on students' discussion skills in learning Science Chapter 8 class IV at SD Negeri 060898 Medan. The type of research used in this research is quantitative research with a Quasi Experimental approach. The subjects in this research were all fourth grade students at SD Negeri 060898 Medan. The sampling technique used was random sampling of 22 class IVA students and 22 class IVB students at SD Negeri 060898 Medan. Data analysis was carried out using quantitative analysis. From the research results, it can be concluded that there is an influence of the Take and Give learning model on students' discussion skills in learning science and science chapter 8 class IV at SD Negeri 060898 Medan. This can be seen from the posttest average of experimental class students' discussion skills which is higher than the control class, namely 37.9 > 29.7, and seen from the hypothesis test carried out by researchers based on the results of comparing t_count with t_table, namely 16.164 > 1.682 with a significant level. 5% which causes Ha to be accepted and Ho to be rejected.

 

References

Adeline, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Take and Give Berbantuan Media Grafis Terhadap Hasil Belajar PKN Kelas V MIN 10 Bandar Lampung. (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Ambarwati, E., Yusrin, Y., & Winaryati, E. (2017). Pengaruh model pembelajaran tipe take and give berbasis pendidikan karakter terhadap motivasi dan hasil belajar siswa dalam pembelajaran kimia. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional.

Angin, M. L. A. P., Sihombing, L. N., & Sitio, H. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Take And Give terhadap Hasil Belajar Siswa pada Tema 8 Daerah Tempat Tinggalku Subtema 2 Keunikan Daerah Tempat Tinggalku pada Siswa Kelas IV UPTD SD Negeri 122332 Jl. Jend. Sudirman. Journal on Education, 6(1), 2649-2661. https://jonedu.org/index.php/joe/article/download/3295/2772/

Ayuning Tyas, A. (2019). Pengaruh model pembelajaran take and give dan motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ipa kelas V sekolah dasar (SD) negeri 1 jarai. (Doctoral dissertation, iain bengkulu).

Taniredja, T., Faridli, E. M., & Harmianto, S. (2011). Finish.Pdf. In Model-Model Pembelajaran Inovatif (Pertama). Alfabeta,cv.

Luritawaty, I. P. (2018). Pembelajaran take and give dalam upaya mengembangkan kemampuan pemahaman konsep matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 179-188.

Marianus, S. M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Take and Give Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Tema Praja Muda Karana Kelas III SD RK Budi Luhur Medan Denai Tahun Pembelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2286-2296.

Monika, H. (2021). Peningkatan Keterampilan Berdiskusi Melalui Model Active Learning Teknik Formasi Regu Tembak Pada Siswa Kelas V SDN Widoro Yogyakarta.

Pahri, E. D. (2023). Model Pembelajaran Take And Give Untuk Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.

Rusiyono, R. (2011). Peningkatan Keterampilan Berdiskusi Dengan Model Pembelajaran PROJECT CITIZEN Pada Siswa Kelas X2 SMA Widya Kutoarjo.

Sela, S., Akip, M., & Permatasari, R. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Take and Give Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Di Kelas Ii Sd. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 93-100.

Shahira, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Take And Give Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja sama Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar Negeri 003 Muara Uwai Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Suherman, W. P., Nuryani, P., & Riyadi, A. R. (2016). Penerapan Pendekatan Conferencing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berdiskusi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 60-71.

Sulastri, S. (2022). Pengaruh Metode pembelajaran Take and Give Terhadap Keterampilan Berdiskus Peserta didik Kelas V Pada Tema 3 Makanan Sehat Di SDN 22 Manggelewa Tahun Ajaran 2021/2022. (Doctoral dissertation, Universitas_Muhammadiyah_Mataram).

Taniredja, T., Faridli, E. M., & Harmianto, S. (2011). Finish.Pdf. In Model-Model Pembelajaran Inovatif (Pertama). Alfabeta,cv.

Udayanti, I. S., & Riastini, P. N. (2017). Penerapan Metode Take and Give untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IVA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 51- 58.

Wahyuni, E. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Take and Give berbantuan Lembar Informasi Materiterhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Al-Ishlah Rejeni. [Universita Muhammadiyah Sidoarja].

Wulandari, Z. (2011). Peningkatan Keterampilan Berdiskusi dengan Metode Jig Saw pada Siswa Kelas XF SMA Negeri 1 Seyegan Kabupaten Sleman.

Yuliana, A. F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiri Terhadap Keterampilan Berdiskusi Siswa Kelas IV.(Doctoral dissertation, UniversitasWiraraja).

Published

2024-07-13

How to Cite

Christina Cahaya Mutiara Sinaga, Risma Sitohang, & Laurensia M. Parangin-angin. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Take and Give Terhadap Keterampilan Berdiskusi Siswa Pada pembelajaran IPAS Bab 8 Kelas IV SDN 060898 Medan T.A 2023/2024. Journal Innovation In Education, 2(3), 274–289. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1531

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.