Pengaruh Metode Preview, Question, Read, Summarize and Test (PQRST) Terhadap Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V A SDN Paccinongang Unggulan

Authors

  • Rahmania Rusman Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Ummu Khaltsum Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Muhammad Saeful Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v2i1.749

Keywords:

PQRST method, reading comprehension skills

Abstract

This research is a type of experimental research with the One Group Pretest- Posttest research design to see whether there is an effect of the PQRST method on improving reading comprehension skills of V A SDN Paccinongan Unggulan. So this study aims to find out: (1) an overview of the application of the PQRST method to improving reading comprehension skills of class V A SDN Paccinongan Unggulan (2) how to improve students' reading comprehension skills class V A SDN Paccinongan Unggulan after using the PQRST method (3) is there any effect of the PQRST method on improving reading comprehension skills of class students V A SDN Paccinongan Unggulan. The population in this study were all students of class V A SDN Paccinongan Unggulan, totaling 19 students. This sample uses a saturated sampling technique with a sampling technique when all members of the population are used as samples. Data collection techniques used in this study are observation, testing and documentation. Research data analysis techniques using descriptive and inferential analysis. The conclusions of this study indicate that: (1) The application of the PQRST method (Preview, Question, Read, Summarize and Test) in the learning process goes very well, (2) Students' reading comprehension skills show an increase after using the PQRST method, (3) There is an effect of applying the PQRST method to improving reading comprehension skills of class V A SDN Paccinongan Unggulan Elementary School Makassar City.

References

Ambharsari, D. (2018). Penerapan metode PQRST untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V Sekolah Dasar [PhD Thesis]. Universitas Pendidikan Indonesia.

Anggraeni, M. (n.d.) (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Metode Pqrst Pada Siswa Kelas V Sdn Mojosari 03 Puger Jember Tahun Pelajaran 2012/2013.

Basuki, I. A. B. (2011). Kemampuan membaca pemahaman siswa kelas iv sd berdasarkan tes internasional dan tes lokal. Bahasa Dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pengajarannya, 39(2).

Harianto, E. (2020a). Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 1–8.

Hidayah, N. (2015). Penanaman nilai-nilai karakter dalam pembelajaran bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 190–204.

Hidayah, N., & Hermansyah, F. (2016). Hubungan antara motivasi belajar dan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas v madrasah ibtidaiyah negeri 2 bandar lampung tahun 2016/2017. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 87–93.

Khairunnisa, K., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis metode pembelajaran komunikatif untuk ppkn jenjang sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 9–19.

Ledina, H., & Sumiyadi, S. (2020). Model Know, Want To Know, Learned (KWL) Dalam Pembelajaran Membaca Cerita Pendek Siswa SMP Kelas IX. Bahterasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 101–108.

Muliawanti, S. F., Amalian, A. R., Nurasiah, I., Hayati, E., & Taslim, T. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 860–869.

Mulyani, S. (2020). Ability To Read Students’understanding Using Learning “Cooperative Intergrated Reading.” Hortatori: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 155–162.

Nabilah, A., Hartati, T., & Saefudin, A. (n.d.). (2023) Penerapan Metode Pqrst Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iii Sd. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 9–21.

Pratiwi, A. W., Kaltsum, H. U., & SS, M. (2021). Kesulitan Dan Faktor Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 A SD Negeri Sibela Timur Pada Masa Pembelajaran Daring [PhD Thesis]. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Ramadanti, N. R., Sulistyarini, S., & Al Hidayah, R. (n.d.). (2023). Analisis Faktor Pendorong Proses Interaksi Sosial Pada Peserta Didik Kelas Xi Ips Di Man 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (Jppk), 9(8).

Saddhono, K., & Ramadhan, F. (n.d.). (2023). Keterampilan Membaca Ekstensif.

Setiawan, A. R. (2019). Instrumen penilaian untuk pembelajaran ekologi berorientasi literasi saintifik. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 2(2), 42–46.

Sinambela, P. N. (2017). Kurikulum 2013 dan implementasinya dalam pembelajaran. Generasi Kampus, 6(2).

Sitompul, M. (2014). Efektivitas Penggunaan Metode Pqrst Terhadap Membaca Pemahaman Teks Berita Pada Surat Kabar Oleh Siswa Kelas Viii Smp Negeri 17 Medan Tahun Pembelajaran 2013/2014.

Downloads

Published

2024-01-04

How to Cite

Rahmania Rusman, Ummu Khaltsum, & Muhammad Saeful. (2024). Pengaruh Metode Preview, Question, Read, Summarize and Test (PQRST) Terhadap Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V A SDN Paccinongang Unggulan. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(1), 68–85. https://doi.org/10.59841/blaze.v2i1.749

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.